Efter 16 års kamp i kulisserne er det nu lykkedes sydkoreanske morgenmads-fans at overbevise Kellogg’s om at sende en helt særlig type af morgenmad på markedet. Med smag af forårsløg.
Ideen om at producere det noget bizarre morgenmadsprodukt startede i 2004, da Kellogg’s lancerede en afstemning om en ny smagsvariant. Kampen stod mellem “Cheki” med chokoladesmag og “Chaka”, som var med løgsmag.
Men til morgenmadsproducentens store overraskelse var vinderen ikke givet på forhånd. De koreanske forbrugere valgte nemlig at stemme for løgvarianten. Men Kellogg’s valgte - trods heftige anklager om stemmefusk - at kåre chokolade-versionen som vinder og sende den i produktion.
Siden den kontroversielle afstemning har grupper af koreanere arbejdet for at få sendt den rigtige vinder på hylderne, og nu - 16 år efter - har deres lobbyarbejde givet resultat.
Og da Kellogg’s forleden lancerede “Chaka”, blev det af fans udråbt som “en sejr for demokratiet”. Morgenmadsproduktet, der i form minder en del om Havrefras, blev i øvrigt udsolgt på to dage.
- Vi havde aldrig regnet med, at forbrugerne ville være interesserede. Men hver gang vi har haft kampagner, har der været online-grupper, som har efterspurgt det, lød det fra en talsvinde fra Kellogg’s.
På forsiden af Chaka-pakkerne kan man nu se et triumferende grønt løg, mens den detroniserede chokolade-figur “Cheki” står i baggrunden.
Ifølge Daily Mirror lød det således fra en af løgsmagens forkæmpere:
- Chekis snyderier blev fortrængt og Mr. Chakas 16 år lange kamp er slut.