Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Forbrugernes interesse for dyrevelfærd er stærkt stigende.
For 20 uger siden introducerede Coop sit nye Dyrevelfærdshjerte, der med hjælp af 1-4 hjerter viser kunderne hvilke varer, hvor der er taget særlige hensyn til dyrevelfærd.
Der er nu op imod 400 varer i Coops butikker, der har Dyrevelfærdshjertet.
Disse varer har øget salget med 5 procent, og klarer sig dermed markant bedre end markedet.
En ny undersøgelse fra Coop Analyse viser samtidig, at dyrevelfærd nu er det 3. vigtigste kriterium for forbrugerne, kun overgået af madspild og kemi i varer.
"Ordningen omfatter allerede nu både kyllinger, kalve, køer, grise og æglæggende høns og vi kan se, det skaber reelle forandringer. Interessen har været stor, og en række af vores leverandører bygger nu deres stalde om, så forholdene forbedres for dyrene, og varerne dermed kan få Dyrevelfærdshjertet. Vi er altså i gang med at skabe en positiv udvikling, der giver bedre liv for millioner af danske dyr - og gør det nemmere for forbrugeren at vælge dyrevelfærd til," siger CSR-direktør Signe Frese, Coop.
Coops mærkningsordning er udviklet med konsulentbistand fra førende dyrevelfærdseksperter på Aarhus Universitet, og rådgivning fra Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening.
I de kommende måneder udvides ordningen kraftigt, når Coops store kvalitetsserier, Bornholmergrisen og Premium oksekød kommer med.
Et af de største hit er Poppelgrisen, der er et af de få produkter, der har fire ud af fire dyrevelfærdshjerter. Her bliver produktionen nu udvidet for at følge med forbrugernes efterspørgsel.
"Vi stiller vores kriterier og mærke til rådighed for alle andre som open source. Vi har skabt en ensartet ordning på tværs af dyrearter, som løfter dyrevelfærden i bunden og i toppen med dokumenteret dyrevelfærdseffekt. Vores anbefaling er, at man kommer med en ordning, frem for enkeltsagsordninger uden reel effekt for dyrene og som mere ser ud som greenwashing," siger Signe Frese.
Målet er at have 1000 varer med Dyrevelfærdshjertet i 2020.
Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, 3091 9246
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.