Stik imod de politiske løfter bliver det dyrere at tale i fastnet-telefon.
TDC skruer minutprisen i vejret, og det betyder en ekstraregning på op imod 200 millioner kroner for de mange danskere, der stadig bruger en fastnettelefon, skriver Jyllands-Posten.
Prisstigningen på otte procent kommer samtidig med, at den intense priskrig på mobil- og bredbåndsmarkedet får priserne
til at rasle ned.
Ifølge eksperterne er den helt gal med konkurrencen på fastnet-telefoni.
- Konkurrencen på fastnetområdet fungerer ikke. Det benytter TDC sig af.
De senere år har der været et utal af prisstigninger, men de er kommet
som en tyv om natten. Derfor har forbrugerne ikke haft en chance for at
reagere, siger Torben Rune, administrerende direktør i telerådgivningsfirmaet
Netplan, til Jyllands-Posten.
Og prisstigningen er da også i strid med de politiske løfter, hvor sigtet med privatiseringen af TDC blandt andet har været lavere priser.
TDC forklarer sig med, at prisstigningen på minuttrafikken
alene skyldes, at konkurrenterne har hævet afregningsprisen selskaberne
imellem.
- Derfor tjener TDC ikke en krone på omlægningen af priserne, siger
Jesper Bjerre, markedsdirektør i TDC s nordiske fastnetforretning,
Fastnet Norden, til Jyllands-Posten.
Prisstigningen kommer i kølvandet på nye kundetal
fra TDC, der viser, at fastnetkunderne i stor stil har droppet selskabet. På blot et år har TDC således mistet 156.000 fastnetkunder, og alene i mistede abonnementsindtægter koster det årligt TDC 251 millioner kroner.