Uden hundedyre popcorn, ågerramt slik, og oversize colaer til overpris, ville prisen for en tur i biffen eksplodere, konkluderer forskere fra Stanford University og University of California ifølge videnskab.dk
De kloge herrer og damer har undersøgt, om det er klogest for en forretning at tage sig bedst betalt for det primære eller for det sekundære produkt.
Og i tilfældet biografer er det langt det smarteste at presse flest kroner op ad lommen for de oliesprængte majs end for selve pladsen foran det hvide lærred.
Undersøgelsen afslører nemlig, at de biogængere, der ser flest film, også guffer flest popcorn. Dermed er de med til at holde selve billetprisen nede for dem, der blot ser Titanic, Italiensk for begyndere og andre må-bare-se-film.
"Det viser, at det er vigtigt at holde billetprisen nede, hvis man vil have mange kunder i biografen," siger lektor ved Stanford University Wesley Hartmann, der står bag undersøgelsen, til videnskab.dk.
Biografernes trick med at hente overskuddet ind på popcorn, er dog ikke videre banebrydende. Når Bilka i ny og næ knalder tre rammer bajere ned i 200 kroner, skyldes det netop også håbet om, at vi på vejen ud desuden køber fars, lokumsruller, bagepapir og andet godt.
Og nu vil en skøn gammel kliché om gynger og karruseller vist være en passende afrunding.