Det står 1-0 til kvinderne i kampen om at komme den globale opvarmning til livs.
For det er mænd – typisk magtfulde og rige mænd i store firehjulstrækkere – der står for den største del af udslippet af CO2. Den gennemsnitlige kvinde har derimod så eksemplarisk en livsstil, at vi ved at kopiere hende kunne reducere udledningen af drivhusgasser betydeligt.
Det viser i hvert fald en svensk rapport lavet til det svenske Miljøråd.
»En meget lille gruppe – 10 procent af alle bilejere, typisk mænd – står for 60 procent af al bilkørsel i Sverige og dermed for en tilsvarende udledning af gasser med betydning for miljøet,« hedder det nådesløst i rapporten.
Til gengæld er der ros til landets kvinder.
»Kvinder rejser meget mindre end mænd, og de kører færre kilometer i bil og mere i bus og tog. Hvis kvinders forbrugsniveau var normen, så ville klimaforandringerne være betydeligt færre end i dag,« skriver rapportens forfatter, fuldmægtig Gerd Johnson-Latham.
Mænd i store biler
Herhjemme er mønsteret det samme.
Ifølge Danmarks Transportforskning kørte danske mænd i gennemsnit 43 kilometer per dag i bil som fører eller passager i 2006, mens kvinderne kun stod for 29 kilometer. Samtidig cykler kvinderne mere, mens mændene oftere kører i større og dermed mere forurenende biler end kvinderne.
Og seniorforsker Linda Christensen fra Danmarks Transportforskning kan også godt bekræfte, at det er de rigtig dyre drenge, der sviner mest:
»De rigeste bilejere kører også længere i bil, hvis de da ikke tager flyet,« siger hun og forklarer, at jo længere uddannelse man har, jo flere kilometer kører man også i bil.
Men er konklusionen så bare, at mændenes lange uddannelse i sidste ende går ud over miljøet?
Nej, forklarer Linda Christensen. For selv hvis man renser tallene for uddannelsesniveau, er tendensen klar:
Kvinder kører færre kilometer i bil – og kvinder skal redde os fra global opvarmning.
Forurening fra transport udgør næsten 30 procent af den samlede udledning af CO2.
Heraf står personbiler for 60 procent.
Danske mænd kører 43 kilometer i bil som fører eller som passager, mens kvinderne kun kører 29.