Det er blevet dyrt for de 850.000 danskere, der hver dag vælger at tage bilen på arbejde i stedet for at bruge offentlige transportmidler. Siden nytår er prisen på benzin steget en anelse, mens prisen på diesel er steget 19 procent. Det fik forleden FDM og Skatteborgerforeningen til i Jyllands-Posten at kræve fradraget på kørsel hævet. Det bliver ellers reguleret årligt. Men den praksis mener de to parter er uretfærdig, når brændstofprisen hele tiden ændrer sig.
Venstre og Dansk Folkepartis skatteordfører opfordrer nu skatteministeren til at sørge for, at fradraget bliver reguleret efter, det som brændstof koster.
- Fradraget er slet ikke fastsat efter de kraftigt stigende diesel- og benzinpriser, så det er kun rimeligt, at man justerer det, siger Mikkel Dencker fra DF til Berlingske Tidende.
Socialdemokraterne på den anden side af borgen har svært ved at se fornuften i et kørselsfradrag, der hopper op og ned alt efter prisudviklingen på brændstof. Partiets skatteordfører Nick Hækkerup forudser, at det bliver fuldstændig uoverskueligt for den enkelte pendler, hvad fradraget er.
- Det er fornuftigt at regulere det en enkelt gang om året. Hvis benzinpriserne fortsætter med at stige, så vil fradraget naturligvis følge med, næste gang der reguleres, siger han.
Problematikken er dog så tæt inde på livet af Skatterådets formand, der regulerer fradraget, at hun nu overvejer at forhøje fradraget ekstraordinært.
- Vi kan alle sammen se, at priserne stiger – det oplever jeg selv hver eneste dag. Derfor er der grund til at regne på, om priserne er steget så meget, så kørselsfradraget skal forhøjes,« siger Lida Hulgaard.