Et sted mellem fire og fem millioner kilometer om året. Så mange kilometer i tog står på spil, når der skal findes en ny drivkraft til togene i Øresundsområdet.
I dag er det DSB, der står for Kystbanen, mens den svenske del af Øresundstrafikken drives af SJ. Men otte selskaber er blevet godkendt til i slutningen af januar at give deres bud på, hvordan de bedst og billigst vil køre tog på den strækning, der starter i Helsingør og slutter ved Skånes grænse til resten af Sverige.
Efter en sommer med massive problemer med aflysninger og forsinkelser ? som dog i høj grad skyldtes et slidt jernbanenet ? ruster DSB sig nu til at byde på Øresundstrafikken og indtage Skåne.
»En del forsinkelser skyldes i dag, at det er to forskellige selskaber, der kører på hver sin side af sundet. Hvis der kommer et forsinket tog fra Sverige, er der ikke informationer nok til passagererne i Danmark og omvendt. Det kan vi lave om på,« siger underdirektør i DSB, der udover flere tog til tiden lover bedre service og information til kunderne.
DSB har slået sig sammen med engelske First Group, som hver dag fragter mange millioner passagerer rundt i England. First Group har været dygtige til at levere flere tog til tiden i England, og de skal hjælpe DSB til at ryste et dårligt image med forsinkelser af sig:
»Det er et meget vigtigt udbud for DSB. Hvis vi vinder udbuddet vil det være godt for vores image, men det vil også være et frisk pust til vores medarbejdere,« siger Bartal Kass.
Og ifølge trafikforsker fra Center for Trafik og Transport på Danmarks Teknisk Universitet, DTU, Otto Anker Nielsen, er det meget sandsynligt, at der kan komme færre forsinkelser til togpassagererne:
»Uanset om det bliver DSB eller en anden, der vinder udbudet, er det nemmere at få togene til at køre til tiden, hvis det er den samme operatør på begge sider af sundet. Hvis man ikke skal skifte lokofører og personale undervejs ? for eksempel i Malmø ? er der mindre risiko for, at det tager tid, eller noget går galt,« siger Otto Anker Nielsen.
»Det kan også være, at et selskab vil føle en større forpligtelse til ikke at blive forsinket undervejs, hvis det kører hele strækningen,« siger han.
DSB kommer til at kriges med blandt andre Arriva, Connex og en række svenske trafikselskaber om at køre på strækningen. Selskaberne kan byde på hele strækningen, eller kun den danske eller svenske del. Det er derfor også muligt, at to forskellige selskaber vinder på hver sin side af sundet, så passagererne fra 2008/2009 stadig kan risikere forsinkede tog.
For DSB er det en del af deres hjerteblod, der står på spil: En tredjedel af passagerindtægterne kommer i dag fra Kystbanen.