DSB er så småt ved at sætte IC4-togene på skinnerne igen - men samtidig hober regningerne sig op fra den italienske producent AnsaldoBreda. DSB har nemlig siden nytår nægtet at betale for alle nye IC4- og IC2-tog, skriver Ingeniøren.dk.
Ifølge Ingeniørens oplysninger, der ikke er bekræftet af hverken DSB eller Transportministeriet, har DSB ikke overført penge til AnsaldoBreda, selv om der er blevet leveret både IC4- og IC2-togsæt til den danske jernbaneoperatør.
Problemet for DSB er, at der ikke er leveret italienske tog i den hastighed, som det var aftalt. Ingeniøren skriver, at AnsaldoBreda siden midten af maj har været bagud med 15 IC4-togsæt og 10 IC2-togsæt.
Og ikke nok med, at togene leveres i et langsomt tempo - de er også af en langt ringere kvalitet end aftalt ved det store forlig mellem DSB og AnsaldoBreda i 2009.
Så selv om regningerne strømmer ind, hver gang et togsæt leveres, så vælger DSB at ignorere dem.
Presset skal være med til at få italienerne til forhandlingsbordet.
Mens AnsaldoBreda måske kan få en revideret plan for leverancerne, så kan DSB måske til gengæld se frem til en økonomisk kompensation, som kan betale for opgraderingen af de allerede modtagne IC4-tog.
Der er dog risiko for, at italienerne trækker DSB i retten for kontraktbrud.
Ingeniøren har i år flere gang forsøgt at få oplysninger fra DSB om, hvor meget de løbende betalinger til AnsaldoBreda er på. Og hvad DSB vil gøre ved, at AnsaldoBreda ikke overholder aftalen om leveringer. Men uden held.
DSB's kommunikation med italienerne er dog vanskelig. I det seneste notat til Folketingets trafikudvalg skriver DSB:
- Forhandlingerne går trægt. DSB afventer brugbart oplæg fra AnsaldoBredas ledelse til, hvorledes processen kan revitaliseres.
/ritzau/