Dårligere løn og kollegaer, der kan blive kaldt på arbejde på skæve tidspunkter med ultrakort varsel.
Det er nogle af de ting, som fællestillidsmand for togpersonalet Mikkel Channo Jessen frygter, efter at Arbejdsretten i dag slog fast, at det var helt lovligt, da DSB sidste år meldte sig ind i arbejdsgiverorganisationen Dansk Industri.
Med indmeldelsen har DSB opsagt alle lokalaftaler med tog-og lokomotivførerne i Dansk Jernbaneforbund, og derfor skal parterne nu forhandle nye, private overenskomster på plads.
- Vi er selvfølgelig bekymrede for, at DSB vil benytte lejligheden til at finde en måde, hvor de kan tørre regningen af på de ansatte. Med den her afgørelse har man jo åbnet for Pandoras æske, og vi kan kun håbe, at DSB nu vil være med til at finde nogle gode løsninger, siger Mikkel Chano Jessen til Avisen.dk.
Fællestillidsmanden frygter også, at dommen kan få konsekvenser for andre offentligt ansatte.
- Nu har Arbejdsretten jo slået fast, at man sådan uden videre kan flytte offentligt ansatte over på en privat overenskomst, og jeg håber da ikke, at vi kommer til at se privat ansatte politifolk, sygeplejersker og lærere i fremtiden, siger Mikkel Channo Jessen.
Frygter lønnedgang
Tidligere på året meddelte formand for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, at han efter DSB's indmeldelse i Dansk Industri var blevet mødt med krav om en lønnedgang på 4000 kroner og kortere varsel af arbejdstider.
DSB har dog tidligere afvist, at medlemskabet af Dansk Industri vil betyde en samlet lønnedgang for de nuværende DSB-ansatte.
Mikkel Chano Jessen er dog stadig nervøs for, at de nye aftaler vil få konsekvenser for de ansattes arbejdsforhold.
- Jeg ser da det her som en genvej til, at DSB kan spare en masse penge. For nu har man kastet de sidste 20-30 års gode aftaler i skraldespanden, og sagt, at man vil starte helt forfra igen, afslutter Mikkel Channo Jessen.
Vi var prøvekluden
Kim Olesen, der til daglig arbejder som stationsbetjent, ser også med uro på den nye dom.
Som ansat i DSB Vedligehold oplevede han for to år siden at blive overflyttet til en privat overenskomst, og det har haft konsekvenser for ham og hans kolleger.
- Vi har måtte kæmpe med næb og kløer for at sikre vores arbejdstidsaftaler, og der er stadig ikke er forhandlet nye lokalaftaler på plads, hvilket også har skabt en masse usikkerhed for de ansatte, siger Kim Olesen.
- Vi var prøvekluden, og nu har man så valgt at tage skridtet fuldt ud og flytte hele butikken over i det private. Det er jeg da bekymret for på mine kollegers vegne, tilføjer han.
I alt bliver 3000 lokomotivførere, togførere og S-togsrevisorer berørt af den nye dom.