Alt imens de danske togpassagerer de seneste år har stået på perronerne og ventet på forsinkede tog, har DSB givet milliardoverskud.
Mens passagererne heller ikke har fået de nye tog, som de er blevet lovet, er billetpriserne steget.
Dermed har passagererne ikke fået, hvad de betaler for, mener flere politikere.
DSB vurderer selv, at togene i 2006 vil køre et overskud hjem på 800 millioner kroner hjem efter skat, i så fald det største overskud i fem år. Dermed har DSB siden 2001 kørt et overskud hjem på omkring 4,5 milliarder kroner. Samtidig har de økonomiske vismænd regnet sig frem til, at billetpriserne er steget syv procent fra 2000 til 2004.
»Jeg synes, at man har et forklaringsproblem, når staten tilbyder gamle tog, der er forsinkede, og tager flere penge for dem. Nogle af de mange milliarder kroner skal bruges til at sænke billetpriserne i de danske tog. Både så pris og kvalitet kan følges ad, og så togene kan bliver endnu mere konkurrencedygtige i forhold til bilerne,« siger medlem af Folketingets Trafikudvalg Magnus Heinicke (S).
R: Sæt priserne ned
Trafikordfører Martin Lidegaard (R) mener, at passagererne skal have del i DSB"s overskud ved at få billigere billetter. Imidlertid er han selv medansvarlig for, at priserne ikke bliver sat ned, fordi også R var med i det seneste trafikforlig.
»Jeg har hele tiden villet have priserne ned i togene, men det er et krav, som jeg ikke har kunnet få igennem. Man kan trøste sig med, at størstedelen af overskuddene går tilbage til staten, så de kan blive brugt på nye skinner, men passagererne får ikke den del, som de har fortjent,« siger Lidegaard.
Også trafikordfører Walther Christoffersen (DF) mener, at passagererne har fået mindre, end de betalte for i billetlugen. Han mener dog, at pengene er brugt godt.
»Det er vel ret og rimeligt, at det koster noget at benytte sig af de faciliteter, der bliver stillet til rådighed,« siger Walther Christoffersen.
Trafikminister Flemming Hansen (K) ønskede i går ikke at kommentere DSB’s overskud.