DSB opsiger kontrakter med to rådgiverfirmaer efter skandalen om pr-bureauet Waterfront. Det skriver det statsejede selskab i en pressemeddelelse.
- Vi ønsker at fjerne enhver tvivl om, at vi tager afstand fra de metoder, der er beskrevet i medierne de sidste dage, siger Jakob Høyer, kommunikationsdirektør i DSB.
Opsigelserne sker efter, at det blandt andet er kommet frem, at kommunikationsbureauet Waterfront har lavet psykologiske profiler af politikere for DSB.
- Vi har naturligvis som andre virksomheder behov for rådgivning på en lang række områder, herunder om politiske forhold. Men den her sag viser, hvor vanskeligt det er at begrænse det arbejde i praksis, siger Jakob Høyer.
DSB har siden november 2012 haft aftaler med to bureauer om samfundsrådgivning til en fast pris af 80.000 kroner om måneden svarende til i alt 1,9 millioner kroner om året.
Aftalen med pr-bureauet Waterfront er i forvejen indstillet.
- Vi reducerede i november 2012 rådgivningsomfanget og præciserede i den forbindelse også, at ingen kunne agere på DSB's vegne, siger Jakob Høyer i pressemeddelelsen.
- Da der kan herske tvivl om, det har været tilstrækkeligt, har vi derfor besluttet helt at stoppe rådgivning på det område, tilføjer han med henvisning til den såkaldte samfundsrådgivning.
Oplysningerne om psykologiske profiler af politikere kommer i kølvandet på, at DR Nyheder har afsløret, at DSB betalte pr-bureauet Waterfront for at holde den kritiske journalist Lars Abild beskæftiget, så han ikke kunne skrive kritisk om DSB.
Desuden videregav Waterfronts direktør fortrolige oplysninger om Lars Abilds helbred til DSB.
Transportministeriet og DSB har bestilt en uvildig undersøgelse af forløbet.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.