Når DSBs konstituerede direktør Søren Eriksen tager på arbejde om morgenen, hopper han på lyntoget fra Odense klokken 7.20. Det er der sådan set ikke noget mærkværdigt ved.
Men Søren Eriksen, der blev indsat i september sidste år og bor i Kerteminde, stiger på fra Nyborg Station. Normalt plejer lyntog ikke at standse i Nyborg, men det har dette ene tog gjort hver dag siden 7. januar.
Det virker som et mærkeligt sammenfald. Har det ekstra tog noget med Søren Eriksen at gøre?
»Nej, det har det virkelig ikke. Det er grundlaget i en plan, vi har lagt for nogle år siden, hvor vi vil indsætte pendlerlyntog på Sjælland. Det er især i Nyborg, der er den største udvikling, for der er mange, der kommer fra hele Fyn og stiller bilen, så den nye plan gavner ikke kun vores direktør« siger underdirektør i DSB Ove Dahl Kristensen.
Hver morgen tager 150 passagerer toget fra Odense, men det tal er støt stigende. Ove Dahl Kristensen forklarer, at der efter planen ’Gode tog til alle’ skal køre tre lyntog fra Odense til København om morgenen og den anden vej om aftenen, som alle skal have ekstra stop i Nyborg og Slagelse.
Det tog, direktøren stiger på, var før en del af et længere tog, men DSB valgte at splitte det op, så det kunne gøre et yderligere stop i Nyborg. De andre fem planlagte lyntogsafgange må vente nogle år endnu, da de nuværende toge på skinnerne er for langsomme.
»Vi er afhængige af hele vores IC4-historie, og den horisont, vi arbejder med, er 2009, men det er ikke noget løfte,« siger underdirektør Ove Dahl Kristensen.
Når de hurtige IC4-tog engang dukker op, vil der også komme lyntog til Holbæk, Kalundborg, Næstved, Vordingborg og Nykøbing Falster. Desuden vil togene til Herning, Frederikshavn og Esbjerg gå hver time i stedet for hveranden. Det har ikke været muligt at se planen, hvor der står, at lyntogene skal standse i Nyborg fra begyndelsen af januar 2007.