Stolen er varm, men den er ikke væltet.
Teknisk chef for DSB S-tog, Kirsten Kornerup, kan foreløbig blive siddende på sin post, selv om hun er blevet grebet i at lyve. Men temperaturen på sædet under hende er steget et par grader, efter det er kommet frem, at hun deltog i et møde i DSB i 2003. Her diskuterede DSB problemerne med asbest i et S-tog, som der ikke var gjort noget ved.
I fredags sagde Kirsten Kornerup ellers til Danmarks Radio, at asbestkontrollen havde fungeret upåklageligt siden 1998. Men B.T. har fundet frem til et referat fra mødet i 2003, hvor det fremgår, at Kirsten Kornerup blandede sig i diskussionen om den farlige asbest i togene ? og derfor må havde vidst, at der var et problem.
Forbundssekretær fra fagforeningen Dansk Metal, Jørgen Bernbom, har dog tillid til det arbejde, der nu er sat i gang for at kortlægge problemets omfang.
»Vi har det indtryk, at DSB har lagt sig ned på maven og indrømmet alle fejl, og det er et godt udgangspunkt for at løse problemerne. Hvis nogen obstruerer denne løsningsproces ? hvilket jeg dog ikke tror, der er ? så vil vi gerne pege på hoveder, der skal fjernes, men det kan vi ikke udtale os om på forhånd,« siger Jørgen Bernbom.
Ifølge Dansk Metal er det skidt, at der er blevet løjet om, hvor udbredt problemerne med asbest har været, men de vil nu fokusere på at tage hånd om de folk, der har været udsat for asbest i s-togene.
Trafikminister Flemming Hansen (K) siger til B.T., at det er op til DSB?s bestyrelse at tage stilling til, om arbejdet med asbest er gjort ordentligt. I første omgang vil bestyrelsen ikke fyre Kristen Kornerup, men afvente resultatet af en uvildig undersøgelse.
»Det er dybt beklageligt og meget trist, at medarbejdere i DSB er blevet syge og nogen endda er døde som følge af en tilsyneladende uforsvarlig håndtering af asbest i virksomheden. Jeg noterer mig derfor med tilfredshed, at der nu bliver foranstaltet en tilbundsgørende, uvildig undersøgelse,« sagde bestyrelsesformand i DSB, Mogens Granborg, forleden.