Klippekort, svipture og særlige billetter til Døllefjelde-Musse Marked.
Alt dette vil være fortid, når DSB ved udgangen af 2014 er færdig med en større oprydning i togselskabets billetprodukter.
40 af de flere end de 200 billettyper er allerede forsvundet fra markedet, og når oprydningen er overstået vil der kun være cirka 20 tilbage. Med andre ord skal ni ud af 10 produkter kasseres.
- Vi har hørt fra vores kunder, at de har svært ved at overskue vores forskellige billetprodukter, og det vil vi gerne gøre noget ved, forklarer Anne-Lise Bach Sørensen, underdirektør i DSB med ansvar for billetsalg og kundecentre.
Oprydningen er blandt andet er resultat af Rejsekortets indtog, som sammen med udbredelsen af sms-billetter og salg via smartphone-applikationer har overflødiggjort en del af billettyperne.
- Det er Rejsekortet, vi regner med, at vores kunder bruger fremover, erklærer underdirektøren og uddyber:
- Vi tvinger ikke folk til at anvende Rejsekortet, og det skal altid være sådan, at man kan købe en enkeltbillet. Den har mange versioner alt efter om man er barn, pensionist eller voksen. Så har vi vores pladsbilletter, og vi har vores internationale billetter. Det er det, vi vil se fremover.
Den teknologiske udvikling kan dog ikke alene forklare, hvorfor DSB pludselig står med 180 billetprodukter, som er overflødige.
- Det er nogle meget smalle produkter imellem, for vi har villet opfylde alle ønsker. Men det er et fåtal, der har gjort brug af det, og med de omkostninger, der er ved at udvikle et produkt og lægge det ind i vores system, så har det slet ikke været rentabelt, forklarer Anne-Lise Bach Sørensen.
Til gengæld kan prisbeviste togpassagerer fortsat se frem til et udbud af billige Orange-billetter, som er låst til en specifik afgang, siger Anne Bacg Sørensen.
/ritzau/