Det er slut med hakkedrenge, der er 100 procent plantebaserede. Fremover hedder det plantebøffer, for det er, hvad det er. Forfejlet strategi får norsk storproducent til at ændre kursen radikalt.
I 14 år har norske Orkla forsøgt at sælge plantebaserede alternativer til kødprodukter i Danmark, men uden synderligt held. Derfor ændrer den norske storproducent strategien 180 grader, skriver Berlingske, der har interviewet Orklas innovationschef, Stine Overgaard.
»Når vi spørger de danske forbrugere i dag, er det her med 'plantebaseret' mad lidt mystisk, medmindre man har valgt at leve som veganer eller vegetar. Derfor skal vi have det afmystificeret,« siger Stine Overgaard til Berlingske.
Orkla, der blandt andet står bag mærkerne Kims, Bähnke og Beauvais, opkøbte i 2001 den danske virksomhed Naturli’, som i dag sidder på 90 procent af markedet for plantebaseret mad.