Artiklen er sponsoreret.
Der var mange interesser at forene, da 35-årige Rasmus Aagaard tidligere på foråret besluttede sig for at droppe tilværelsen som selvstændig og gå efter at få et lønmodtagerjob. Med et lille barn, kæreste og lejlighed i København havde han brug for en fast indtægt og helst et spændende job, hvor cand. merc-uddannelsen, personlighed og kompetencer kom i spil samtidig med, at der også er tid til familien.
”Umiddelbart søgte jeg i øst og vest, fordi jeg var splittet mellem at finde et sikkert job med en fast indtægtskilde og så følge min passion for iværksætteri. Takket være rigtig god sparring med job-og karriererådgiver Pia Kristensen fra Ase lykkedes det dog at lande drømmejobbet som finans- og logistikansvarlig i en mindre start-up-virksomhed. Det var en lang ansøgningsproces, hvor hun først hjalp mig med at blive klar over, hvad jeg gik efter og hvorfor og efterfølgende sparrede med mig under selve ansættelsesprocessen. Her var de digitale samtaler med a-kassen en stor hjælp til først at få skærpet min profil, og i sidste ende føler jeg, at det var stærkt medvirkende til, at jeg fandt det helt rigtige job i en spændende start-upvirksomhed, siger Rasmus Aagaard.
Muligheden for at føre digitale samtaler med a-kasse og jobcentre blev en realitet med nedlukningen af landet som følge af corona-pandemien, og ifølge Rasmus Aagaard er der mange fordele ved at være i dialog med sin a-kasse via eksempelvis teams som alternativ til de lovpligtige fysiske samtaler.
”Ud over at slippe for transport er det rart at kunne sidde hjemme i trygge omgivelser. Samtidig gav det bedre mulighed for at forberede sig - også til digitale jobsamtaler – med powerpoints og lignende. Samlet have jeg tre teams-samtaler og to per telefon på strategisk vigtige tidspunkter i forløbet. Det gav en vigtig ro, som var med til at stive selvtilliden af,” siger Rasmus Aagaard.
Stærk digital kontakt
Umiddelbart har de digitale samtaler, som nærmest blev gennemført overnight, da a-kasser og jobcentre blev lukket ned for at udgå smitte, været en overvældende succes. Såvel de ledige som a-kasser og kommuner er glade for ordningen, der i al ubemærkethed har udviklet sig og blevet til Danmarks måske største offentlige digitaliseringssucces.
”Corona-krisens vindere er de virksomheder, der er gået digitalt. Så det virker helt bagvendt, hvis vi i beskæftigelsesindsatsen skulle sige farvel til et digitalt system, som virker – og som alle er glade for,” siger Karsten Mølgaard Jensen. Foto: Karsten Mølgaard Jensen.
Alligevel tøver regeringen med at gøre ordningen permanent og har igen og igen forlænget dispensationen, hvilket undrer Karsten Mølgaard Jensen, Ases administrerende direktør.
”Læren af corona er, at en lang række samfundsfunktioner med fordel kan digitaliseres. På beskæftigelsesområdet har det været en enestående succes. Naturligvis skal der stadig være mulighed for fysiske samtaler, hvis en af parterne ønsker det. Men erfaringerne fra Corona-perioden bør som udgangspunkt danne grundlaget for den fremtidige indsats på beskæftigelsesområdet. Corona-krisens vindere er de virksomheder, der er gået digitalt. Så det virker helt bagvendt, hvis vi i beskæftigelsesindsatsen skulle sige farvel til et digitalt system, som virker – og som alle er glade for,” siger Karsten Mølgaard Jensen.
Systemet fungerer med langt større mulighed for en individuel indsats. Trods krisen, stigende ledighed og nedlukning af en række indsatser på beskæftigelsesområdet formidlede a-kasserne lige så mange job digitalt som via de fysiske samtaler før Corona, viser en særkørsel foretaget af Danmarks Statistik.