Glem alt om fælles danskundervisning, hvor alle børn altid læser i den samme bog. I stedet skal drenge have lov til at læse om det, der interesserer dem. Og det er tit fantasybøger, der handler om drager, litteratur om dyr og flyvemaskiner, eller artikler om musik eller sportsstjerner.
Det kan nemlig få drenge i mellemklasserne som 4. klasse til at blive bedre læsere.
Piger læser bedst
Den nye, international læseundersøgelse PIRLS, der blev offentliggjort i onsdags viser, at ud af 40 lande, herunder Danmark, læser piger i 4. klasse markant bedre end drenge.
Forskningsassistent Louise Rønberg fra Danmarks Pædagogiske Universitet, der har været med til at lave undersøgelsen, fortæller, at flere drenge end piger kun læser, fordi de er nødt til det. Og altså ikke af lyst, som piger gør.
»Det kan være instruktioner i, hvordan man samler legetøj eller starter et nyt computerspil op. Men det er korte tekster i punktform, som ikke giver dem mulighed for at fordybe sig i en anden verden i en time,« siger forskeren.
Hun fortæller, at man ikke ved, hvorfor piger er bedre til at læse. Men en forklaring kan være, at drenge ikke er lige så motiverede som piger til at lære.
Derfor skal lærerne tænke i andre baner, når de læser med børnene, mener Louise Rønberg.
Interesse giver lyst
»De skal ikke tænke så meget i traditionelle, skønlitterære tekster, men finde ud af, hvad drenge interesserer sig for, og også lade dem bruge tid på det,« siger hun.
Næstformand i Læsekonsulenternes Landsforening Kirsten Kold Andersson er enig.
»Men for mange lærere er det svært, fordi det betyder, at de skal bruge tid på at forholde sig til børnenes læsning,« siger hun.
Men tiden ville ellers være godt givet ud, viser læsekonsulentens erfaring.
»Der, hvor vi oplever, at drengene er på niveau med eller bedre en pigerne, er på skoler, hvor de er blevet mødt af læreren der hvor de er, og med det, de interesserer sig for,« forklarer hun.
I sidste uge kom læseundersøgelsen PIRLS, der sammenligner 40 lande. Den viser at:
- Danske børn i 4. klasse er blevet bedre til at læse.
- Piger læser markant bedre end drenge.
- Næsten halvdelen af danske elever læser dagligt for sjov, og fordi de har lyst.