DR går fri i Cheminova-sag

Danmarks Radio er frikendt i Pressenævnet for sommerens dokumentarudsendelse om Cheminovas engagement i Indien.

Ammoniakdampene var mest i øjnefaldende, da Danmars Radio i sommers bragte billeder af indiske bomulds- og tekstilarbejderes forhold i Indien og forbandt dem med den danske kemivirksomhed Cheminovas.

Men det var helt i orden, at Danmarks Radio offentliggjorde billederne uden at have fået en kommentar fra Cheminova. For det forsøgte man nemlig.

Sådan lyder en ny dom fra Pressenævnet.

»Pressenævnet fandt imidlertid, at man også havde forsøgt at forelægge oplysningerne for K (Cheminova, red.) inden offentliggørelsen ved at give K mulighed for at kommentere oplysningerne i et interview i udsendelsen,« hedder det i afgørelsen.

?Når tilbud dræber? var produceret af firmaerne Lynx Media og Heinemann Medier for Danmarks Radio, og Cheminova mente, at tv-producenterne kun havde ét hensyn: at gøre udsendelsen så sensationspræget, at den kunne blive solgt og derefter bragt.

Cheminova ønskede ifølge DR ikke selv at medvirke i udsendelsen. Men en måned før udsendelsen skulle sendes på Danmarks Radio tilbød Cheminova, at en repræsentant fra firmaet ville lade sig interviewe, blandt andet på betingelse af, at det skete i en direkte udsendelse, så Danmarks Radio ikke kunne klippe i interviewet.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.