Der plejede at stå 150 kroner. Og det beløb havde Bente Holck vænnet sig til at betale år efter år for at kunne abonnere på strøm fra elselskabet DONG Energy til sin københavnske lejlighed.
Men en dag i foråret stod der pludselig 810 kroner på regningen.
»Helt uden varsel. Jeg blev rasende, og jeg synes, at det er en underlig måde at drive forretning på,« siger Bente Holck.
Det synspunkt er både Forbrugerrådet og DONG Energy selv enige i. Og derfor lover elselskabet nu, at der kommer orden på tingene.
»Fremover vil vi varsle alle store prisændringer tre måneder i forvejen. Og vi vil gøre det på en måde, der er til at forstå,« siger koncerndirektør for salg og distribution Lars Clausen og undskylder samtidig den ulejlighed, som kunderne måtte have haft med at få styr på de nye priser.
Moster Oda
Selve prisstigningen er formentlig ikke ulovlig og kommer som konsekvens af, at DONG Energy overtog el-delen af Københavns Energi. Men prisændringerne skal man altid varsle, og det handler om at gøre det, så alle kan forstå det, mener Forbrugerrådet.
»Det lugter lidt af, at de har villet snige en ekstra regning ind. En ting er, at man fortæller det, men man er også nødt til at forklare det, så moster Oda heller ikke er i tvivl. Og det har hun helt sikkert været,« siger energipolitisk medarbejder i rådet Thomas Hoppe.
Det er Energitilsynet, der endelig skal tage stilling til, om prisstigningen er lovlig.