Næsten fire millioner arbejdsdage spildt hvert år. Det er resultatet af det papirrod, som flyder rundt på skrivebordene på danske kontorer.
Det viser en ny analyse fra printer-fabrikanten Brother, som er foretaget i England og nedjusteret til danske forhold.
Men oprydningsekspert Lena Bentsen tror, at danskerne bruger langt mere end 1,5 arbejdsdag om året på at lede efter dokumenter i papirbunkerne på skrivebordet.
- Jeg tror, vi bruger mere tid på at lede efter ting end det, der er beregnet der, siger Lena Bentsen til Newspaq.
Der er da også særlige udfordringer ved at holde orden på arbejdspladsen, når man sammenligner med hjemmefronten, fortæller Lena Bentsen.
- Udfordringen ved at holde orden på arbejdspladsen er, at det ikke er dit hovedansvarsområde at holde orden. Er du hjemme, så ved du, at der kommer altså ikke nogen andre og rydder op for dig, siger Lena Bentsen.
Det er også forklaringen på, at hele 46 procent af de adspurgte kontormedarbejdere ikke ser nogen som helst grund til at rydde op på deres borde, mener hun.
- Vi forholder os ikke til det, vi får ikke organiseret tingene på samme måde, som vi gør eller burde gøre hjemme, for det er ikke rigtigt vores ansvar, siger Lena Bentsen.
Brother har ladet den engelske professor Cary Cooper, som er specialist i organisatorisk psykologi vurdere analysen. Han finder det "bemærkelsesværdigt", at folk ligefrem taber arbejdstid, og dermed også penge, fordi de er så uorganiserede.
- I krisetider som nu forstærkes dette problem, fordi mange virksomheder skærer ned i staben, så der er færre mennesker om den samme mængde arbejde. Det skaber stress og usikkerhed på jobbet, hvilket igen går ud over effektiviteten, forklarer Cary Cooper i en pressemeddelelse.
Ifølge analysen mister 20 procent af kontormedarbejdere vigtige papirer mindst én gang om ugen. 33 procent giver manglende tid skylden for det omfattende papirrod.
Og det tager også tid at rydde op på skrivebordet. Men selvom orden ikke kommer let, så kan det betale sig, mener Lena Bentsen.
- Man får ikke et bedre arbejdsliv, men man får faktisk også et bedre privatliv. Man er ikke stresset på arbejdet, og når man kommer hjem, så har man også langt bedre mulighed for at overskue sit liv derhjemme, siger hun.
Hun anbefaler at virksomheder udarbejder en ordenspolitik på lige fod med for eksempel rygepolitik.
Brothers analyse er foretaget i England af Opinion Makers i begyndelsen af september 2013. 1.120 kontorfolk deltog i undersøgelsen.
Newspaq