En flaske vodka til spotpris i anledning af læseferien og ølstafet, hvor det er tilladt at brække sig.
Det er nogle af de eksempler, som interesseorganisationen Alkohol og Samfund har samlet i rapporten "En gratis omgang".
Den beskriver danske diskotekers markedsføring af fester til unge under 18 år, hvilket er ulovligt ifølge markedsføringsloven.
Undersøgelsen viser, at over halvdelen af diskotekerne overtræder love og regler på området med deres markedsføring.
- Diskoteker overtræder i stor stil markedsføringsloven ved at reklamere for alkohol og for at drikke sig stiv overfor unge under 18 år, siger direktøren i Alkohol og Samfund, Peter Konow.
Når et diskotek eller en alkoholproducent overtræder regler og lovgivning om markedsføring af alkohol til børn og unge kan Forbrugerombudsmanden eller Alkoholreklamenævnet tage sagen op.
Forbrugerombudsmanden kan indskærpe reglerne eller politianmelde, mens Alkoholreklamenævnet kan udtale en kritik, som i særligt grove og gentagne tilfælde vil blive offentliggjort gennem en pressemeddelelse.
Alkohol og Samfund mener, at Forbrugerombudsmanden burde kunne udskrive bøder, fordi det ifølge interesseorganisationen i dag er en "gratis omgang at overtræde reglerne".
- Det er relativt omkostningsfyldt, at Forbrugerombudsmanden skal melde diskoteker til politiet. Det ville være billigere og nemmere, hvis ombudsmanden kunne udstikke en bøde, siger Peter Konow.
Ifølge markedsføringslovens paragraf 11 er det ikke tilladt at omtale, vise billeder eller hentyde til alkohol i markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år.
Alkohol og Samfund opfordrer til, at man anmelder reklamer for alkohol, der henvender sig til børn og unge.
/ritzau/