Når danske direktører mister et familiemedlem – et barn, en ægtefælle eller en bror eller søster – påvirker det deres virksomheders indtjening. Undtagen hvis svigermor stiller træskoene. Så er der ifølge en undersøgelse fra Copenhagen Business School noget, der tyder på, at afkastet i biksen går i vejret.
»Vi kan ikke udelukke, at svigermors død kan få virksomhedens indtjening til at stige med 5-10 procent,« siger professor Morten Bennedsen, der står bag undersøgelsen.
Han har fulgt udviklingen i 75.000 danske virksomheder. Morten Bennedsen har ikke noget bud på det økonomisk noget makabre budskab.
»Vi kan se, at det påvirker direktøren, når et nært familiemedlem dør. Så er man mere væk og er psykisk påvirket. Svigermor er ikke lige så tæt på, så derfor rammer det ikke lige så hårdt,« siger han og må opgive at forklare, hvorfor det ligefrem vil kunne øge indtjeningen.
Men det kan autoriseret psykolog Marlene Weeke Hollitsch. Hun hører ofte om problemer med en svigermor, der blander sig i ting, som ikke kommer hende ved.
Blander sig i alt
»Det kan være alt fra en svigermor, der går ind og planter blomster i haven uden at spørge om lov, til en, der prøver at overtage forældrerollen i stedet for at opføre sig som bedstemor,« siger hun.
Op til jul bliver problemet især synligt.
»Svigermor vil gerne holde jul på en bestemt måde. Og så spørger hun ikke svigersønnen eller svigerdatteren om, hvordan de plejer at fejre det.«
Morten Bennedsen understreger, at han har et godt forhold til sin egen svigermor.