Virksomheder afviser uopfordrede ansøgninger: EU-regler spænder ben for jobsøgning

Danske virksomheder vælger i stigende grad at takke nej til jobansøgninger, der afleveres i hånden eller på mail. Det kan nu mærkes på antallet af uopfordrede ansøgninger, fortæller direktør.
Laras Schjødt, direktør i Intego, oplever at færre sender uopfordrede ansøgninger, efter reglerne om beskyttelse af persondata trådte i kraft.
Laras Schjødt, direktør i Intego, oplever at færre sender uopfordrede ansøgninger, efter reglerne om beskyttelse af persondata trådte i kraft. Foto: Pressefoto/Intego

Der er kommet nye regler for beskyttelse af borgeres persondata, og det får flere danske firmaer til at takke nej til uopfordrede jobansøgninger, hvis de afleveres i hånden eller sendes via mail.  

Det viser en ny analyse foretaget af Konsulenthuset Ballisager af private og offentlige virksomheders måde at rekruttere nye medarbejdere på.

Hvor 42 procent af virksomhedernes seneste ansættelser var kommet fra uopfordrede ansøgninger sidste år, ligger tallet i år på 27 procent.

En af de virksomheder, der har ændret i sin brug af uopfordrede ansøgninger, er Intego, der leverer teknisk service inden for industri og infrastruktur.

De er på udkig efter alt fra administrative medarbejdere til håndværkere, og har, som følge af de nye regler, købt en jobportal, som alle ansøgninger skal sendes til.

Det har ført til, at man må afvise flere håbefulde med papir i hånden, og det er ikke alle, der bagefter uploader deres ansøgning til jobportalen.

Intego modtager derfor færre uopfordrede ansøgninger end før, forklarer direktør i Intego Lars Schjødt.  

- Jeg synes, at det er synd, at de unge mennesker skal sende det på en portal. Det er en del af en læreproces at tage ind på en virksomhed og vise sin motivation. Det kunne man godt løse ved, at en medarbejder scanner og makulerer ansøgningen, men det kommer ikke til at ske i en travl hverdag, siger han.

Et ufleksibelt system

Den såkaldte persondatalovgivning blev indført i hele EU i maj i år. De nye regler betyder, at virksomhederne skal beskytte de personoplysninger, som en jobansøgning indeholder.

Derfor skal en fysisk jobansøgning låses væk, mens en digital ansøgning skal gemmes på en lukket server.

- Det er problematisk, fordi de uopfordrede ansøgninger har været en stor drivkraft i det fleksible arbejdsmarked. Det har været kutyme for, at man kunne have relativt god chance for at få job derigennem, og det gav virksomhederne motiverede kandidater, siger direktør i Konsulenthuset Ballisager, Morten Ballisager, til Avisen.dk.

Rekrutteringen på Intego er heller ikke blevet mere fleksibel af de nye regler, fortæller Lars Schjødt.

Det er ikke længere muligt at dele ansøgninger internt mellem virksomhedens afdelinger. Det vil sige, at en ansøgning til Intego i Randers ikke må blive delt til den i Aarhus, hvis ikke ansøgeren selv har skrevet det. Det vil bryde reglerne om beskyttelse af personoplysningerne.

- Det er ærgerligt, for jeg tror, at mange godt kunne være klar på at pendle, hvis de først fik tilbudt et job. Før kunne vores afdelingsledere dele ansøgninger frit imellem sig, men det kan de ikke længere, siger Lars Schjødt.

I Salling Group, der blandt andet ejer Netto og Bilka-kæderne, har man udviklet et nyt system til at modtage uopfordrede ansøgninger.

I stedet for at aflevere en jobansøgning i butikken skal man sende en SMS, for at få en formular, som kan udfyldes på nettet. De har ikke oplevet, at færre sender ansøgninger.  

- Det er blevet gjort, for at beskytte folks persondata, og gøre det nemt for vores medarbejdere og ledere. En ung kassemedarbejder skal jo ikke have skæld ud af datatilsynet, for at have modtaget en ansøgning, der så kommer til at ligge i en bunke et sted, siger kommunikationskonsulent i Salling Group Kasper Reggelsen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.