Halv pris! En Simens-vaskemaskine, som tidligere kostede 4999 kroner, koster i denne uge 2499 kroner hos Elgiganten.
De lyder som et godt tilbud, men måske er det gode tilbud ikke altid så godt, som det tager sig ud i tilbudskataloget.
Prisen på vaskemaskinen svinger nemlig op og ned med faste, jævne mellemrum, viser tal fra prissammenligningssiden Pricerunner.
Og det er der formentlig en god grund til. Nogle hårde hvidevarer bliver nemlig produceret og købt billigt af elektronikkæder netop med henblik på at blive solgt med store rabatter, vurderer en ekspert.
- Så når du ser et godt tilbud på en vaskemaskine, vil der være en risiko for, at førprisen er kunstigt højt sat, siger forfatter og konsulent hos Omnichannel Institute, Rasmus Houlind.
Slagkraftige priser er en vigtig del af elektronikkædernes markedsføring, påpeger vidensudviklingschef hos Retail Institute Scandinavia, Mette Skovgaard Frich.
Som forbrugere er vi meget fokuserede på tilbud, og derfor køber elektronikkæderne ofte store mængder varer, som de prissætter aggressivt.
- Elektronikbranchen er kendetegnet ved, at jo større forhandlingsstyrke, du har, i forhold til dine leverandører, jo flere varer kan du købe hjem, og jo bedre tilbud kan du sælge videre til forbrugerne, siger Mette Skovgaard Frich.
Siemens-maskinen er i øjeblikket kun til salg hos Elgiganten. Hos Forbrugerrådet Tænk ser man ofte eksempler på såkaldte "enerets"-modeller, som forhandlere af elektronik kan sælge eksklusivt og ofte med store rabatter.
- Når butikken har eneret på en model, så kan de også selv bestemme, hvad "normal"-prisen er, og forbrugeren har jo ikke mulighed for at prissammenligne, da der ikke er andre forhandlere, siger markedsanalytiker hos Forbrugerrådet Tænk, Lisette Olsgaard.
Hun påpeger også, at Siemens og Bosch laver identiske modeller med forskellige modelnavne, og derfor kan Siemens-modellen være på tilbud i den ene uge, mens Bosch-maskinen falder i pris den næste uge.
Hvis butikker reklamerer med "før"- og "nu"-priser, eller "normal"- og "tilbuds"-priser, skal førprisen ifølge Forbrugerombudsmanden som regel have været gældende i mindst seks uger lige forud for tilbuddet.
- Vi er opmærksomme på, at nogle butikker udnytter reglerne til det yderste, og det er noget, der vil blive taget op i forbindelse med en kommende revision af retningslinjerne, siger specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Carsten Strøjer.
Retningslinjerne giver i øjeblikket mulighed for, at Elgiganten anvender den markedsføring, som de gør med Siemens-vaskemaskinen, skriver Sales Manager hos Elgiganten, Morten Farvin, i en mail.
- Grunden til, at vi ændrer vores priser ret ofte, er hovedsageligt for at holde vores løfte til kunden om at være billigst i markedet i forhold til vore konkurrenter, skriver han.
Tjek prisen på nettet:
Du kan styre udenom tilbudsfælderne ved at benytte prissammenligningsværktøjer som edbpriser.dk og pricerunner.dk.
Værktøjerne sammenligner priser på produkter fra forskellige forhandlere, så du kan se, hvor produktet er billigst lige nu. De har også en graf, der viser, hvad prisen på produktet har været på andre tidspunkter.
Kilde: Forbrugerrådet Tænk
/ritzau/FOKUS