Din søvn kan spænde ben for vægttabet
Dårlig søvn skaber blandt andet kludder i metabolismen. Det betyder, at kroppen bliver dårligere til at omsætte energi. (Arkivfoto) Colourbox/Free
For lidt søvn gør dig lækkersulten, giver en dårligere omsætning af energi og gør det sværere at tabe sig, viser forskning.

Hvis du er overvægtig og vil tabe nogle kilo, skal du ikke kun fokusere på kost, motion og sunde vaner.

Ny forskning viser nemlig, at søvn også spiller en vigtig rolle, hvis vægttabet skal blive en succes.

Dårlig søvn kan således spænde ben for projektet, viser et spansk studie fra Rovira i Virgili University, som er udgivet i International Journal of Obesity.

Her satte forskerne 2000 overvægtige personer til at træne systematisk og spise den samme type diæt. Og efter et halvt år havde dem, der sov færre end seks timer hver nat, opnået det ringeste vægttab.

Det overrasker ikke Naja Hulvej Rod, der forsker i søvn og stress ved Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

- Vi ved, at søvnen påvirker vores metabolisme - altså evne til at omsætte energi. Vi ved også, at søvn er helt afgørende for vores fedtregulering, fortæller hun.

Det er altså veldokumenteret i forskningen, at dårlig søvn øger risikoen for at tage på eller blive decideret overvægtig.

Men som noget nyt påviser studiet, at dårlig søvn også gør det svært at smide kiloene igen.

- Så den nye og eksisterende forskning viser altså, at søvn er afgørende, hvis man vil tabe sig eller fastholde et vægttab, siger Naja Hulvej Rod.

Det gælder også, hvis man vil vedligeholde en normalvægt eller forebygge fedmerelaterede sygdomme, konkluderer de spanske forskere.

Timerne under dynen påvirker nemlig blandt andet appetitreguleringen. Og kort fortalt får man mere lyst til snacks og hurtig energi, hvis man har sovet dårligt.

- Så dårlig søvn er både skidt, fordi det bliver sværere at overholde diæten, og samtidig påvirker det rent fysisk kroppens omsætning af energi, siger Naja Hulvej Rod.

Det betyder ikke, at du skal gå i panik, hvis du sover dårligt i en periode.

Men prioriter en regelmæssig søvnrytme, hvor du får sovet nok.

Tænk også over, om dine skærmvaner spænder ben for din søvn.

- Hvis man sover dårligt, fordi man kigger på mobil inden sengetid - eller lige snupper endnu et afsnit på Netflix - skal man lade skærmene blive ude af soveværelset, siger hun.

/ritzau fokus/

Af Cecilie Lyngberg, Ritzau FOKUS
via Listen To News