Et tryk på bremsen betyder alt for sjældent, at farten går af bilen. Faktisk har mindst hver fjerde af de biler, der kører rundt på de danske veje, problemer med bremserne.
Det fremgår af nye tal fra FDM?s testcentre. FDM opfordrer de danske bilister til at få tjekket deres bil mindst én gang om året, for mange problemer kunne undgås med regelmæssige tjek.
En af de danske bilejere, som ikke så tit får tjekket bilen, er 29-årige Kasper Ramkær.
»Det er ikke så tit, at min bil bliver tjekket. Kun hvis der er mislyde, selvfølgelig, og så, når den skal til syn,« siger han.
Der kunne ellers godt være grund til hyppige eftersyn, for Kasper Ramkærs Opel Kadett er en gammel sag fra 1987. Alligevel bliver Kasper Ramkær ikke skræmt af at høre, at FDM?s test viser, at hver fjerde bil havde fejl på bremserne.
»Jeg burde jo nok få den tjekket lidt oftere, men for mig gør det ikke nogen forskel, at hver fjerde bil har fejl på bremserne. For hvad er en fejl? Der er jo forskel på lidt rust og livstruende fejl,« siger han.
Men den går ikke, siger Per Antvorskov, der er teknisk chef i FDM. Mange fejl kan ikke ses med det blotte øje, selv om de kan være fatale. De bliver først opdaget ved et eftersyn af bilen.
»Når vi i vores vedligeholdelsestest opdager, at der er en revne på bremseslangen, kan vi jo ikke vide, om den ville være gået i stykker i morgen eller om to måneder. Men vi ved, at der er en risiko, og derfor skal bilen til reparation med det samme,« siger han.
Per Antvorskov opfordrer de danske bilejere til at få tjekket bilen lidt oftere, helst hvert år eller i det mindste følge bilproducentens anbefalinger.
»Vi ser jævnligt biler, der er til test hos os, som er direkte farlige,« siger han.
Fakta:
Forenede Danske Motorejere (FDM) har undersøgt 1.684 biler. Hver fjerde havde problemer med bremsevæsken, hver femte havde defekte bremseskiver, hver syvende kørte rundt med tærede bremserør og hver tiende havde defekte bremseslanger. Alle fejlene kan give alvorlige problemer med sikkerheden.
I gennemsnit blev der fundet mere en syv fejl på hver bil, der var igennem vedligeholdelsestesten. Oftest er der fejl på bilernes motorer, bremsefejl er den anden hyppigste fejl, mens fejl på lygter og signaler kommer ind på en tredjeplads.