I hvert fald hvis det er en Renault Laguna 1.5 dCi eco2 med 110 hk. Det er en bil til 311.900 kroner og er ifølge en ny analyse fra Bilpriser.dk den mest sparsomme model i den store mellemklasse af biler.
Vælger man den større Ford Mondeo 2.0 TDCI Ambiente med 115 hk, er den også billigere at køre i end en tilsvarende benzinmodel. Efter de første 7.200 kilometer efter købet er dieselbilen billigere end benzinudgaven.
Gå efter gammel model
Dieselpriserne stigning har udhulet fordelen ved den mindre afgift på diesel i forhold til benzin.
»Analysen viser, at det kan betale sig at køre diesel, selv om priserne er steget voldsomt. Men det gælder stadig, at hvis man kører mange småture, og hvis man sætter man stor pris på, at bilen hurtigt bliver varm om vinteren, skal man vælge benzin,« siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.
Især en bil med en mindre, moderne dieselmotor er det en god forretning at køre i. Ifølge analysen vil man efter fire år og 120.000 kilometer i en Renault Laguna 1.5 dCi have sparet 32.500 kroner i forhold til benzinudgaven. Men den kører også 20,4 kilometer på literen i forhold til Renault Laguna 1.6 benzin, der kun kører 13,2 km på literen. Begge har 110 hk.
Med dieseludgaven af Ford Mondeo er besparelsen 17.300 kroner efter fire år og 120.000 kilometer.
Det skyldes, at modellen, der har 115 hk, klarer 16,9 km på literen. Benzinudgaven kører 12,7 km på literen, men den har så også en motor på 145 hk.
Penge at spare
Man kan med andre ord spare mange penge på at vælge rigtigt. Men det kræver en holdningsændring blandt bilkøberne, mener Niels Grøftehauge.
»Renault Laguna 1.5 dCi er en overset model. De fleste vælger den fra på grund af den lille motor. De fleste vil ikke en gang tage en prøvetur i den. Men der er penge at spare, og når man skal af med den igen om fire år, bliver den nem at sælge. Tendensen er, at folk bliver pisket til at købe biler med mindre og mere økonomiske motorer«, siger Niels Grøftehauge.
Analysen afliver desuden flere myter.
Det behøver for eksempel ikke være dyrere at få serviceret en dieselbil end en benzinbil. Det viser de servicetilbud, der er indhentet til undersøgelsen.
Det fremtidige værditab er stort set ens på benzin- og dieselmodellerne. Der er også tal i analysen, der ikke er rar læsning for prisbevidste forbrugere. Kører man for eksempel kun 10.000 kilometer om året, vil det koste 6,91 kroner per kilometer i en Ford Mondeo 2.0 med en benzinmotor på 145 hk.