Når statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) tager med danske virksomheder til Asien, kan det både få betydning for dansk eksport, for beskæftigelsen herhjemme og for Danmarks image.
Sådan lyder det fra Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri.
- Det er selvfølgelig meget afgørende for de virksomheder, som tager derud, men det er også afgørende for Danmark generelt, siger han.
- Det er svært at sætte tal på, men hvis danske virksomheder får en bedre tilstedeværelse på det japanske marked, vil det medføre øget aktivitet og beskæftigelse herhjemme, siger han.
I næste uge tager statsministeren sammen med blandt andet Novo Nordisk, Vestas og AP Møller på det, der bliver kaldt det største danske erhvervsfremstød i Asien nogensinde.
Japan er en vigtig handelspartner. Det er verdens tredjestørste økonomi og det niende største eksportmarked for Danmark. Men det er også et land med en forholdsvis lukket økonomi og forretningskultur, som gør det svært at komme ind på markedet.
Her kan et besøg fra statsministeren åbne døre, vurderer Thomas Bustrup.
- I Japan er man meget afhængig af, at man har gode relationer til nogle japanske forretningsforbindelser, siger han og fortsætter:
- Virksomhederne får mulighed for at inviterer både eksisterende og nye forretningsforbindelser til arrangementer med statsministeren. I Japan er det noget, der har meget stor betydning.
Statsministeren kan være med til at trække japanske forretningsfolk til arrangementerne, hvor de kan møde de danske virksomheder, siger han. Desuden er det en blåstempling af virksomhederne, at statsministeren overhovedet vil blive set sammen med dem.
Ud over Japan skal delegationen også besøge Sydkorea. Besøget finder sted fra den 3. til den 7. marts.
/ritzau/