Det danske rederi DFDS har vundet retten til at sejle over Den Engelske Kanal i en sag mod konkurrenten Eurotunnel. Det skriver Ritzau Finans.
Striden gik på, om Eurotunnel både måtte sejle kunderne over kanalen samtidig med at selskabet stod for tunnelen under kanalen. Det mener de britiske konkurrencemyndigheder ikke og har nu forbudt Eurotunnel at drive færger mellem Dover og Calais.
Eurotunnel har fået seks måneder til at stoppe færgedriften.
- Hvis vi vinder, får det ingen reel betydning for 2014 i og med, at der er en periode til nedlukning og andet. Så for Kanalens vedkommende, så regner vi året 2014 for tabt. Vi skal ind i 2015, før det har en positiv effekt, sagde direktør i DFDS Niels Smedegaard i maj til Ritzau Finans.
Det har siden 2012 ikke været nogen overskudsgivende forretning for DFDS at sejle mellem Dover og Calais. Det var nemlig det år, at Eurotunnel købte tre færger fra konkursramte Seafrance og satte dem ind på ruten på Den Engelske Kanal via datterselskabet MyFerryLink.
DFDS var bange for, at Eurotunnel ville få en alt for dominerende markedsposition, idet selskabet allerede sad på 40 procent af markedet med at fragte passagerer over/under kanalen. Og derfor startede man sagen mod Eurotunnel.
De britiske konkurrencemyndigheder, Competition Commission, gav allerede i juni 2013 DFDS medhold i en foreløbig afgørelse. Og det er den, der nu er blevet stadfæstet.
Eurotunnel har dog mulighed for at appellere afgørelsen.
/ritzau/