Liberal Alliances partileder Anders Samuelsen slog på partiets landsmøde i weekenden fast, at partiet ikke har opgivet kampen for at fjerne blandt andet registreringsafgiften.
- Vi går helt sikkert også til valg næste gang på at fjerne topskatten, ligesom vi også vil halvere selskabsskatten og fjerne registreringsafgiften helt, sagde han, mens partiets landsformand Leif Mikkelsen tilføjede, at nedsættelse af registreringsafgiften og billigere brotakster er sejre, som ikke var kommet uden LA.
Få dage efter lægger Liberal Alliance sig i slipvinden på nye beregninger af registreringsafgiften fra Finansministeriet, skriver Berlingske.
Beregningerne viser, at det vil koste 100 millioner kroner at lade 85 procentsafgiften køre hele vejen op og droppe satsen på 150 procent på bilernes værdi over 185.000 kroner.
De beregninger har fået både Anders Samuelsen og LA-kollegaen Joachim B. Olsen til at tale om behovet for en sænkelse af registreringsafgiften, skriver avisen.
Men det har også fået Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, til at skyde enhver tanke om nye sænkelser ned:
- Nu må de altså holde op med at tale om bilafgifter. Liberal Alliance smadrer markedet fuldstændig, siger han til Berlingske og hentyder til, at efterårets forhandlinger trak i langdrag og gav bilbranchen problemer.
- Jeg skal ikke blande mig i, hvilken politik Liberal Alliance fører, men vi har lavet de bilafgiftsændringer, vi skal lave i den her omgang. Jeg vil sige, at det er totalt useriøst. Og det mest useriøse er at tage debatten i det offentlige.
En rapport fra Vejdirektoratet dokumenterer, at trafikken er steget med 18 procent fra 2000 til 2015, skrev Ingeniøren i februar.
Ser man isoleret på årene 2013 til 2016, er trafikken steget næsten tre gange så hurtigt som i de forudgående år.
Rapportens konklusion er, at udviklingen er blevet forstærket af flere sammenfaldende faktorer: Flere motorveje, sænket registreringsafgift og billig benzin. Samtidig er det blevet dyrere at køre med tog og bus.