Dine hænder er klamme, din nystrøgne skjorte er gennemsvedt under den fine blazer, og ordene har lidt sværere ud ved at komme ud mellem læberne end normalt.
De færreste vil ligefrem påstå, at jobsamtalen er sjov. Men den er nødvendig for, at du kan sikre dig det gode job.
Men hvordan skal man lige gribe det an?
Du er allerede godt på vej, hvis du undgår at komme ind på nogle specielle emner. Sammen med Jann Scheuer, der har forsket i jobsamtaler og er viceinstitutleder på Nordisk Forskningsinstitut ved Københavns Universitet, har Avisen.dk strikket seks gode råd sammen.
Drop detaljerne:
Lad være at fortælle, at du har gennemført et kursus i personaleorganisation. Det er ikke spor interessant. Fortæl derimod hvad du kan.
"Fortæl hellere om et interessant studiejob, du har haft. Det afgørende er, at du passer ind i virksomheden på baggrund af dine erfaringer og ikke hvilke specifikke fag, du har taget.
Kritisér ikke andre:
Selvom din tidligere chef var en manipulator, så hold din vrede for dig selv. Brok og kritik af andre personer og firmaer virker ikke godt.
”Det virker meget mere anerkendende og viser en evne til at perspektivere, når man du taler godt om andre.”
Sig ikke, hvad du ikke vil:
Selvom du hader at brygge kaffe eller hente kage til morgenmødet om fredagen, så sig det ikke.
”Det kan virke irriterende på arbejdsgiveren, at du siger, hvad du ikke vil. Hold det inde, og fortæl i stedet, hvad du gerne vil lave på jobbet. Så kan du tage det med kaffen hen ad vejen.”
Præsentér ikke nye papirer:
Det er en dårlig idé at hive nye papirer frem til selve jobsamtalen, som du ikke har sendt med dit cv.
"Det kan ingen nå at forholde sig til. Al papir skal de have i forvejen."
Undersøg ikke muligheden for at forlade jobbet:
Det kan være relevant nok at spørge ind til, hvornår man skal møde om morgenen, og om man kan arbejde om aftenen fra sin hjemmecomputer, fordi ens datter skal hentes senest klokken 16 om eftermiddagen. Men gem de spørgsmål til senere.
”Ellers vil de efterfølgende tale om, at "det var da ikke meget, han ønsker at være på jobbet". Man behøves ikke fra starten undersøge mulighederne for at forlade stedet igen."
Tal hverken for lidt eller for meget:
Det kan være svært at finde balancen mellem at tale og lytte til jobsamtalen. Men en god tommelfingerregel er, at du skal tale 50 procent af tiden og lytte for resten. Når balancen nærmer sig 70/30, begynder at blive kritisk.
”Mange gør et dårligt indtryk ved at tale for meget eller for lidt. Undgå også at svare for kort ved kun at sige ja og nej. Hvis du bliver spurgt, om du har kendskab til edb, skal du ikke bare sige ja, for så venter du bare på det næste spørgsmål.”