Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København har de seneste år fået en markant position i Kinas sociale medier, som alene i 2014 opnåede 11 mio. visninger. Det skyldes en strategisk indsats fra Wonderful Copenhagens Kina-satsning, Chinavia, der står bag både etableringen og den løbende drift af hovedstadens profiler i Kinas sociale medier som eks. Weibo.
Det var en væsentlig del af begrundelsen, da Heidi Wang, præsident for Nordic-Chinese Chamber of Commerce, NCCC, tirsdag aften overrakte Chinavia prisen for best business person of the year, der i år ekstraordinært blev tildelt hele teamet bag Wonderful Copenhagens Kina-indsats. Prisen har til sigte at præmiere den største indsats for at styrke de kommercielle relationer mellem Kina og Danmark gennem det forgangne år.
At både Norden og København har en forretningsmæssig interesse i kinesiske turister kan bl.a. ses i overnatningsstatistikken, der viser en samlet vækst i kinesiske overnatninger i hovedstaden på 211 pct. i perioden 2009 - 2014.
"Vi er meget beærede over at modtage denne pris. Hele Chinavia teamet har løbet stærkt gennem det sidste år - med lanceringen af to kinesiske hjemmesider, én dansk med Kinaklar-redskaber til serviceaktører, udvikling af kinesiske bykort, kinesiske animationsfilm og kampagner sammen med en række af Kinas allerstørste online rejseaktører. Det har været en rejse på mange måder. Vi er stolte af de mange resultater, vi har skabt, ikke alene i København, men i hele Norden og er derfor nu også meget glade for NCCCs anerkendelse heraf," udtaler Signe Jungersted, markedsudviklingschef og leder af Chinavia-projektet i Wonderful Copenhagen.
Bred indsats på få år
Markedsudviklingsprojektet Chinavia blev etableret af Wonderful Copenhagen i 2012 for at gøre København - og resten af Norden - Kina-klar. Chinavia har indtil videre i projektperioden bl.a. gennemført en større videnindsamling - herunder Københavns første kinesiske visitor survey i 2012 og en opfølgende i 2014, hvor resultaterne netop er offentliggjort.
Derudover har Chinavia opbygget en Københavnerplatform i Kinas sociale medier, som alene i 2014 opnåede 11 mio. visninger og lanceret to nye, kinesiske turistsites - et VisitCopenhagen på kinesisk (link) og et fælles, nordisk destinationssite.
Sideløbende har Chinavia oprettet en hjemmeside med ressourcebank og konkrete værktøjer henvendt turismeaktører og afholdt en række crash-kurser i kinesisk service og kulturforståelse henvendt turistbranchen.
Prisoverrækkelse fandt sted til NCCCs netværksevent på Københavns Rådhus, der markerer det kinesiske nytår.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.