Locations i Rom, New Jersey og New York. Tusindvis af statister og folk bag kulisserne. Store slag og frodige banketter.
Det koster at vække det gamle Rom til live i en tv-serie. Et par hundrede millioner dollars for at være mere nøjagtig. Og mens det budget måske er ganske holdbart for en Hollywood-blockbuster som Ringenes Herre , kan det være den slags produktioner, der vælter økonomien for et mindre tv-selskab som HBO. Det var derfor en kæmpe satsning, som producerne John Melfi og Anne Thomopoulos skulle hive penge hjem til, da de for et par år siden tog rundt til europæiske tv-selskaber og præsenterede idéen.
Britiske BBC sprang til, og Rome kører nu på anden sæson, der ifølge producerne har kostet 10 procent mindre end den første – altså godt 90 millioner dollars. Men anden sæson bliver også den sidste, for mens europæerne er trofaste seere, svigter amerikanerne.
»Vi ønskede, at historien kunne holdes i live længere, men økonomien er ikke til det,« siger John Melfi.
Færre serier
Både han og Anna Thomopoulos har tidligere arbejdet på HBO-succeser som Band of Brothers og Sex & the City , der har tjent sig selv hjem mange gange. Med Rome var det anderledes. Langtidsplanlægningen af serien betød svingninger i dollar- og eurokurserne, og det fik blandt andet budgettet til at vakle.
John Melfi håber nu på, at Rome kan komme til en naturlig slutning med en sammensmeltning af sæson to og tre og så måske tages op senere.
I fremtiden tror han, at den engelske model er på vej ind i den amerikanske tv-branche.
»Englænderne kan det der. Her optager man otte serier på fem år og genudsender dem. I USA laver man 40 serier på under to år. Så HBO og andre networks udforsker tankegangen ’less is more’. Folk lægger ikke mærke til at have set de britiske serier før, fordi de er så gode. Men med mange, lange serier kan man hurtigt fylde for massivt på sendefladen. Det så vi med Sopranos eller Sex & the City gjorde, som til sidst blev til ’Relationships & the City’,« siger han.
Den største udskrivning i Rome var at genskabe de historiske kulisser.
»Det er klart, at hver gang man skal gå bare lidt tilbage i historien, koster det,« påpeger Anne Thomopoulos. »Man skal ikke bare lave rekvisitten, man skal også have folk til at sidde og researche på, hvordan den ser ud. Vi er ikke nøjagtige i serien, men vi forsøger at skabe autentiske, historiske rammer. Og det koster.«