Tiderne, hvor homoseksuelle var en udstødt masse, er for længst forbi, og homoseksualitet bliver stadig en mere og mere integreret del af det moderne samfund.
Nu har flere virksomheder fået øjnene op for kulturen og er begyndt at markedsføre sig direkte til bøsser og lesbiske.
De homoseksuelle er en målgruppe med overskud. De har penge, de er moderne og de har smag, og netop derfor ser virksomheder dem som perfekte aftagere til deres produkter.
"Når man som brand eller virksomhed engagerer sig i det homoseksuelle segment, så sender man et signal om, at man ikke er bundet af ældgamle samfundsnormer, men at man identificerer sig med ligestilling og åbenhed," siger marketingsekspert Thomas Bjerg til Nyhedsbureauet Newspaq.
Thomas Bjerg er ejer af Buzz Marketingbureauet Very, der har hjulpet flere brands med at sponsorere kulturen for bøsser og lesbiske. Han påpeger, at homoseksuelle ofte er en overset, købestærk og kreativ målgruppe.
Og det er dét, der gør dem interessante ud fra et imagemæssigt, men også afsætningsmæssigt, synspunkt. Very har blandt andet hjulpet Somersby Cider, der er et af de danske brands, der er med fremme, med forståelsen af den homoseksuelle kultur.
"Vi ønsker at kommunikere, at Somersby er for alle. Fra vores side ser vi engagementet i Copenhagen Pride, World Outgames og den kommende Copenhagen Gay and Lesbian filmfestival som starten på et mere langsigtet samarbejde mellem Somersby og segmentet", siger Linda Frøkjær, der er Senior Brand Manager i Carlsberg, til Newspaq.
Somersby deltog senest i Copenhagen Pride, der er en parade i København, som fejrer retten til at være den, man er. Somersby havde sponseret en vogn i optoget, for synligt at vise brandets tolerance og involvering i kulturen.
Hos Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske er man overordnet glad for, at markedet har fået øjnene op for en anden gruppe mennesker, end dem man normalt henvender sig til.
"På den ene side er vi glade for, at der er opmærksomhed omkring vores segment. Men man kan frygte, at virksomheder i virkeligheden manifesterer nogle stereotyper i stedet for at behandle bøsser, lesbiske, bi- og transseksuelle lige så flertydige som heteroseksuelle," siger landsformand HC Seidelin til Newspaq.
I Danmark er det ikke kun Somersby, der satser på de homoseksuelle. Absolut Vodka sponserede flere tiltag under det netop afviklede World Outgames, hvor de blandt andet havde designet en flaske med det velkendte homo-flag i regnbuens farver.
Men også virksomheder som IBM, Microsoft og Levis er med i kampen om den farverige målgruppe.