Komfortabel som en sækkestol. Overskudsagtig med tekstil at sidde på og læder på armlæn. O.k. at knalde i og som en blok hugget ud af granit. Sådan beskriver designeren Rune Reilly Kölsch sin sofa, der netop har vundet Den Danske Designpris. Vægten er dog kun en brøkdel af granit, 26 kilo helt præcis. Og det er netop en af årsagerne til, at Mormor imponerede dommerne.
»Nedbryder konventionerne, innovativ produktionsform, provokerende og funky design, et visuelt og skulpturelt møbel, godt bud på nybrud inden for dansk møbeldesign,« skriver juryen.
Imod konkurrencer
Konkurrencer er ellers ikke noget, Rune Reilly Kölsch og hans designmakker og halvbror Johannes Torpe normalt er med i.
»Både Rune og jeg har et ambivalent forhold til priser. Når man vinder en musikpris, er det fordi, folk kan lide at høre det. Men det koster 50.000 kroner bare at sende et design ind, og når man vinder, skal man også betale, så havde folkene bag prisen spurgt os, om vi ville være med, havde vi sagt nej. Men vi er enormt beærede,« siger Johannes Torpe.
Brødrenes sofa kom med i konkurrencen, fordi deres producent Hay meldte dem til, og nu går den måske hen og bliver en klassiker.
Mormor på plejehjem
Tanken om, at sofaen kan leve lige så længe som køberne, spillede også ind, da navnet faldt på Mormor, fortæller Johannes med et grin.
»Hvis det bliver en klassiker, og vi alle sammen skal på plejehjem, så kan vi sige: Nej, jeg vil have min Mormor-sofa med «.
Godt nok skulle producenten Hay lige overtales, for mange møbler hedder noget fancy såsom Shape eller noget metallisk såsom XK32/04, fortæller Rune, men Mormor lyder lidt som det engelske more more , og hvis designet skal udbygges med stole eller andet, kan de hedde Farmor (far more) og Faster (faster).
Også produktionsmåde, form og materialer af flamingo og forskellige lag skum er en anderledes måde at lave møbler på. Derfor tror Johannes, at sofaen blev hædret.
»Jeg tror, at det har noget at gøre med, at den er mere skulpturel. Vi prøver ikke at tilfredsstille en bestemt målgruppe med møbler i moduler«, siger han.
Kan brække sig i den
Det, at folk bruger sofaen efter deres egne behov, er også vigtigere end at lave en playstation-sofa, gæste-sofa eller anden konceptuel sofa med et bestemt brugsformål. Sådan udsprang ideen til Mormor blandt andet.
»Vi talte altid om, at når man sidder i en sofa, er den altid meget modeorienteret. Det er meget en brug-og-smid-væk-kultur. Vi arbejder ud fra en tese om at lave noget, som andre ikke gør. Børn kan brække sig i den, man slapper af eller elsker med konen i den,« siger Johannes.
Rune mener, at den skæve tankegang er nødvendig, hvis dansk design ikke skal blive fastlåst med de gamle tremmesofaer og Ægget-stole.
»Det er vejen frem for dansk design. Vi skal frem, vi skal videre, vi skal udvikle os. Vi kommer måske ikke så meget videre med Børge Mogensen eller Arne Jacobsen,« siger han.