Derfor vender røveren om i døren til 7-Eleven

Vagter og intensiveret video-overvågning i de mest udsatte 7-Eleven-butikker er årsagen til færre røverier.
Det kan være farligt at være ansat i 7-Eleven-kæden. Især i København har ansatte i de døgnåbne butikker været plaget af bande-skyderier og røverier. Her er en 7-Eleven butik på Nørrebro blevet midtpunkt i en skud-episode i 2009.
Det kan være farligt at være ansat i 7-Eleven-kæden. Især i København har ansatte i de døgnåbne butikker været plaget af bande-skyderier og røverier. Her er en 7-Eleven butik på Nørrebro blevet midtpunkt i en skud-episode i 2009. POLFOTO

En tirsdag decemberaften klokken 18.23 gik to mænd ind i 7-Eleven-butikken i Solrød.

De var maskeret med elefanthuer og truede personalet med en kniv og forlangte penge. Det lykkedes ikke, så de løb de med blandt andet cigaretter og måske spiritus.

Røveriet var ét af de 34 røverier, der indtil nu i år er begået med 7-Elevens 196 butikker. Men det var også ét af stadig færre røverier mod kædens døgnåbne butikker.

Faldet med 20 procent

På bare et år er antallet af røverier og røveriforsøg i 7-Eleven faldet fra 43 til 34. Det svarer til et fald på 20 procent.

Faldet skyldes blandt andet, at der nu er vagter i seks af 7-Elevens butikker i de danske storbyer.

"Vagter i butikkerne har været medvirkende til, at der er sket et fald. Vi har ikke oplevet nogen røverier, mens der var vagter," siger Jesper Østergaard, der er administrerende direktør for kædens 196 danske butikker.

Vagterne skræmmer ganske enkelt røvere væk, lyder meldingen fra Københavns Politi:

"Vagter har en præventiv virkning. Hvis kunderne kan se, at der er vagter, virker det afskrækkende i forhold til at begå et røveri. Ligesom uniformeret politi i gadebilledet har en præventiv virkning,” siger vicepolitiinspektør Oscar Lassen.

[pagebreak]

Jesper Østergaard fra 7-Eleven fortæller, at vagterne har skabt tryghed både blandt medarbejdere og kunder.

"Det er en dyr løsning, men vi mener simpelthen ikke, at desperate røvere skal have lov til at bestemme vores åbningstider," siger han.

To af de seks butikker har kun nattevagter i weekenden, mens de sidste fire har nattevagter hver af ugens syv dage.

Tilbyder ansatte krisehjælp

Som følge af de 34 røverier og røveriforsøg i år har 18 medarbejdere fået krisehjælp.

"Det kan være dybt traumatiserende at blive truet med kniv eller pistol, så derfor tilbyder vi alle, der har været involveret i et røveri eller røveriforsøg krisehjælp," siger 7-Elevens danske direktør.

I HK Handel er Kim Jensen glad for, at der er sket et fald i antallet af røverier i de døgnåbne butikker. Men fordi kriminaliteten ikke er udryddet, er den faglige chef forsat bekymret.

"Vores medlemmer er højt kvalificeret butikspersonale. De skal ikke være redningsfolk, politibetjente eller røveriofre," siger Kim Jensen.

[pagebreak]

Han opfordrer butikschefer til at gøre som 7-Eleven - at indsætte vagter, der kan værne om personalets sikkerhed.

"Det er grotesk, at det er nødvendigt, men det er det altså. Ansatte i døgnkiosker og på tankstationer er mere udsatte, end de før har været," lyder det fra HK Handels faglige chef.

Sæt dig aldrig til modværge

Når 7-Eleven ansætter nye medarbejdere, er det kædens politik, at de skal igennem et internt kursus i, hvordan de skal forholde sig, hvis der en nat kommer en hætteklædt røver ind i butikken.

"Vi tager sikkerheden meget alvorligt. Derfor er vi også begyndt at tage ud i butikkerne om natten for at kontrollere, at medarbejderne har fået kurset. For eksempel er det jo vigtigt, at de ofte unge medarbejdere ved, at de aldrig må sætte sig til modværge," siger Jesper Østergaard fra 7-Eleven.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.