Er du også en af dem, der har arbejdsmail på telefonen og dermed har mulighed for at tjekke arbejdsmails døgnet rundt? Det er nemlig ikke en særlig god idé.
En undersøgelse fra 2013 har vist, at 81 pct. af det arbejdende amerikanske folk tjekkede arbejdsmails uden for arbejdstiden. Og hver tredje svarede, at de tjekkede mails flere gange uden for arbejdstiden. Hver tredje siger desuden, de svarer på mails inden for 15 minutter, skriver Huffington Post.
En ny undersøgelse har kigget på det pres, der ofte er fra chefen eller kollegaer om, at man selvfølgelig svarer på mails om aftenen. Men denne vane med at svare på mails kan simpelthen betyde, at man udbrænder. Det viser undersøgelsen, som er publiceret i tidsskriftet Journal of Occupational Health Psychology.
Læs på Femina.dk, hvorfor Lotte Reimar har prioriteret sit arbejde højere end sine børn.
Pres fra chefen er usundt
Forskerne spurgte 300 arbejdere, hvor ofte de svarede på mails på arbejdsdage, i weekender, ferier og på sygedage. De kiggede også på svartiden.
De arbejdere, der oplevede et pres fra chef, kollegaer og kunder på at svare på mails, var i højere grad end andre enige i udsagn som ’jeg har ingen energi om morgenen til at tage af sted på jobbet’, og de følte sig trætte og ufokuserede. Presset om at svare på mails blev også kædet sammen med dårlig søvn og manglende løsning af arbejdsopgaver.
Forskerne konkluderer dermed, at det er en rigtig dårlig idé at svare på arbejdsmails i fritiden, da det hverken er sundt eller produktivt. De anbefaler derimod, at arbejdspladserne opfordrer medarbejderne til at vente med at svare på mails til i arbejdstiden for dermed at få en mere produktiv og effektiv medarbejderstab.
Charlotte Bircow troede ikke, hun kunne blive syg. Men hun fik kræft. Læs om hendes tanker på Femina.dk.
Mia Qvist Scheelsbeck, NewsDesk, Aller Media