Derfor lokker kure, bøger og quick fixes

De fleste vil hellere købe en bakke blåbær, drikke en chiafrø-smoothie eller faste frem til frokost, end de vil spise 600 gram grønt og frugt hver dag.

Der bliver sprøjtet bøger ud med forskellige bud på vægttab og sundhed. Og vi læser dem, for det er sjovere, end at gøre det der skal til for at leve sundt.

Så klar er konklusionen fra lektor ved Det Sundhedsfaglige Fakultet på professionshøjskolen Metropol Benjamin Gilbert-Jespersen.

- Superfoods er som regel et forsøg på at finde genveje, så vi kan blive ved med at spise de let fordøjelige kulhydrater, som vi ikke vil af med, siger han.

For hvis man - som kostrådene anbefaler - lægger sig i selen for at få 600 gram frugt og grønt hver dag, så er der ikke meget tid, plads og sult at bruge på de usunde fødevarer, som giver store blodsukkerstigninger.

- Vi ved jo godt, at man skal spise varieret, få en masse grønt, drikke vand og bevæge sig. Men det er der ikke nogen, der gider høre, siger Benjamin Gilbert-Jespersen.

Han bekymres især over, at letfordøjelige kulhydrater er så stor en del af kosten, med tanke på hvor mange timer om dagen de fleste er stillesiddende.

- Vi bevæger os stort set ikke længere. Men motion påvirker, hvor god kroppen er til at regulere blodsukkeret, forklarer han.

Sukker, hvidt brød og deres slægtninge påvirker kroppen mindre, hvis der er tale om en stærk krop med et højt aktivitetsniveau. Men at sidde stille er blevet udgangspunktet for mange.

- Hvis man vil tabe sig, kommer man ikke udenom at indtage færre kalorier, end kroppen forbrænder, understreger klinisk diætist Stine Junge Albrechtsen, der er forfatter til bogen "Spis tarmen sund - og tab dig".

For selv med en bog fyldt med opskrifter, der fører til en bedre og mere stabil tarmflora, skal kalorierne begrænses, hvis man også vil se vægten gå ned.

Så hvis man bruger superfoods eller kosttilskud for at øge sundheden, er det ikke sikkert, at det får vægten eller taljemålet til at gå ned. Drømmer man om at slanke sig, er det bedre at gå op i en sund basiskost end i små detaljer i kosten.

Sund basiskost indeholder grove grøntsager med et højt fiberindhold, og de kan være en del af nøglen til at få færre kalorier indenbords ved dagens måltider. Det tager nemlig lang tid at gnave sig igennem og længere tid at fordøje dem.

- Når der skal tyggearbejde til at komme igennem gulerødder, så er mund og hånd beskæftiget så længe - det er særligt godt, hvis man er typen, der kommer til at overspise eller snacker af kedsomhed, fortæller Stinge Junge Albrechtsen.

Fødevarer, som det tager lang tid at komme igennem, nedsætter nemlig både spisehastigheden og mængden, hvis man overspiser.

Fakta: Det siger kostrådene

I stedet for at gå op i super foods og kosttilskud bør man følge kostrådene, spise varieret og sørge for at være fysisk aktiv.

Kostrådene lyder:

- Spis frugt og mange grøntsager. Gerne 600 gram om dagen.

- Spis mere fisk. Helst to gange om ugen.

- Vælg fuldkorn.

- Vælg magert kød og kødprodukter.

- Vælg magre mejeriprodukter.

- Spis mindre sukker.

- Drik vand.

- Spis mindre mættet fedt og mad med mindre salt.

Kilde: Altomkost.dk

/ritzau fokus/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.