Hvis du er mand og synes, at julen er blevet for meget, er du langt fra alene.
Det viser en ny undersøgelse fra Wilke foretaget for Avisen.dk.
Her svarer 57 procent af mændene, at julen er blevet for kommerciel. For kvinderne gælder det 43 procent.
Og der er god grund til, at mændene bonner ud som de mest utilfredse, mener kultursociolog og foredragsholder Emilia van Hauen. Det er nemlig traditionelt set kvinder, der har defineret julen.
- Det er jo dødirriterende, at man som mand skal leve op til noget, som andre synes skal være på en særlig måde, siger Emilia van Hauen.
Gælder om at være den gode far
Ifølge hende skal manden bevise, at han er den gode far og ægtefælle ved at købe de rigtige gaver og være det rigtige sted uden nødvendigvis at have lyst til det.
- Og erfaringen viser, at han ind i mellem køber de helt forkerte gaver eller ikke har fattet en pind af, hvad familien gerne vil, forklarer Emilia van Hauen.
Hun peger på, at kvinder gennem tusindvis af generationer er opdraget til at få familien til at fungere derhjemme, og det er derfor mere naturligt, at det er kvinden, der sørger for julehyggen.
Hun understreger dog, at det også betyder, at der generelt er et større forventningspres på kvinden i juletiden, som hun ikke selv nødvendigvis orker at leve op til.
Og det kan i sig selv skabe spændinger i familien, der kan overføres til manden.
Ekspert: Julen er designet til kvinder
Livstilsekspert Anne Glad, der er kendt fra tv-programmet ”Kender du typen”, mener, at kvinder er mere trænede til julen.
De står nemlig i forvejen for størstedelen af indkøbene til hjemmet. Og så peger hun på, at julen har en kønsmæssig slagside.
- Langt de fleste af ritualerne i vores jul foregår indendørs - i varme, iltfattige, halvmørke rum, hvor vi sidder stille og ”hygger”. Det passer ikke altid til mændenes temperament. Der er en feminin slagside i måden, julen er designet på, forklarer hun.
Heldigvis for mændene er der ifølge hende flere og flere tilbud, som er målrettet manden. Et eksempel er julemotionsløb.
Få vil bruge færre penge
Selvom en stor del af danskerne mener, at julen er blevet for kommerciel, er det dog et fåtal, der forventer at bruge færre penge end sidste år.
Omkring hver tiende fortæller, at de har planer om at skrue ned for juleindkøbene.
Og her er mænd og kvinder forholdsvis ens. For mænd er det 11,5 procent, mens det for kvinder er 9,5 procent.
I den anden ende er det også omkring hver tiende, der regner med at svinge dankortet mere end sidste år.
Hver tredje kunne finde på at rejse væk
For tæt på en trejdedel af danskerne er julen i Danmark så for meget, at de kunne finde på at rejse for at komme væk fra den.
Og tanken er mere udbredt hos mænd end kvinder. 37 procent af mændene svarer nemlig ja til, at kunne finde på at rejse væk for at slippe for julen.
For kvinder er det 27 procent.