Der er mange, der har hørt ordet før, licitation. Dog er der endnu flere, der ikke ved, hvad begrebet egentlig dækker over – og det er ærgerligt. For er du beskæftiget inden for bygge- og anlægsbranchen, kan processen bag en licitation og forskellige licitationsformer være yderst værdifulde for dig. Det gælder særligt, hvis du driver en offentlig organisation eller privat virksomhed.
Men er du bygherre, kan den også betyde meget mere forretning og en fair konkurrencefordel i markedet, når der skal bydes ind på forskellige projekter – specielt inden for det offentlige.
Hvem kan give det bedste tilbud på opgaven?
Når offentlige organisationer eller private virksomheder, der modtager støtte fra det offentlige, skal have udført et byggerelateret projekt – det kan for eksempel være en opførsel af yderligere bygninger, så vil der i mange tilfælde komme en licitation på tale. Det betyder, at der udbydes en kontrakt for arbejdet, som gør interesserede og kvalificerede virksomheder i stand til at afgive et realistisk tilbud på den pågældende opgave.
Og oftest vil det være sådan, at den virksomhed, der giver det bedste tilbud, vinder opgaven. Det bedste tilbud har dog ikke altid med prisen at gøre, men kan også lige så godt omhandle andre fordelagtige faktorer såsom afleveringsdato eller brug af materialer.
3 forskellige former for licitation
Licitationer har derfor flere fordele.
For de private virksomheder sørger licitationen for, at alle har en fair mulighed for at byde ind på de forskellige opgaver. Mens bygherren sikrer et konkurrencedygtigt tilbud på opgaven.
Der er dog forskellige former for licitationer; offentlige licitationer, hvor ordregiveren kan vælge mellem flere udbudsformer, begrænset licitation, som gør det muligt for ordregiveren at begrænse antallet af tilbudsgivere og underhåndsbud, som lader ordregiveren efterspørge tilbud fra en eller flere virksomheder uden en licitation.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.