Når Den Lille Havfrue fredag fejrer 100-års-fødselsdag, er det ikke kun historien om en bronzefigur, der fylder rundt.
Skulpturen på Langelinie er nemlig gået hen og blevet et nationalt varemærke for Danmark. Særligt for turister. Og i langt højere grad end mange andre ting turisterne forbinder med Danmark.
Hun er nemlig utrolig god til at brande Danmark, fortæller turismeforsker Carina Ren fra Aalborg Universitet.
- Hvis man vil ramme bredt, så er det en af de ting, vi har at markedsføre os på. Hun kan bare tiltrække rigtig mange mennesker med en universel fortælling. Det er mange andre brandingtiltag ikke så gode til, siger hun.
Masser af turister kender fortællingen om Den Lille Havfrue og H.C. Andersens andre eventyr fra deres barndom, og det giver Den Lille Havfrue tiltrækningskraft, mener Carina Ren, der var med havfruen til Verdensudstillingen i Kina i 2010
- Jeg har hørt rigtig mange sige: "Hvordan kan det være, at folk synes, at det her er særlig interessant?"
- Det er svært at give et svar på. Men vi kan konstatere, at seks millioner kinesere tog forbi den danske pavillon på Verdensudstillingen for at besøge hende, siger turismeforskeren.
Det var faktisk netop turistbranchen, der var med til at gøre havfruen til et nationalikon, fortæller historiker Mikael Frauksing, der har forsket i kulturarv ved Aarhus Universitet.
- I 50'erne begynder man at markedsføre Danmark som et eventyrland. Det er havfruen utrolig velegnet til, så hun begyndte at optræde i turistbrochurerne, fortæller han og tilføjer:
- Som nationalt symbol er havfruen ikke så bombastisk. Så den passer til det billede, man vil give af Danmark som lille og hyggelig.
Den Lille Havfrue blev skabt af skulptøren Edvard Eriksen i 1913 og givet som gave til København af bryggeren Carl Jacobsen.
/ritzau/