Var du ude og rive ned fra hylderne på Black Friday? Fik du et sus, når du strøg forbi andre og nappede den sidste gode tilbudsvare og trives du generelt godt, når der er mange mennesker omkring dig?
Eller blev du hjemme og glædede dig over, at du slap for at myldre rundt blandt alle andre og træde dem over tæerne for at få fat i den sidste gode tilbudsvare?
Videnskab.dk har klarlagt via en amerikansk undersøgelse, hvad der rent psykologisk gør os mennesker så forskellige. Hvorfor nogle af os ganske enkelt ikke er skabt til at nyde shoppingoplevelsens mere sociale aspekter.
Mål eller tilknytning
Psykologiforskerne inddeler helt enkelt verden i to grupper:
- Personer, der fokuserer mest på at gennemføre opgaver
- Personer, der fokuserer mest på at skabe tilknytning til andre
Denne teori er sammenfattet i den såkaldte målteori.
Opgave-orienterede personer fokuserer typisk på at finde de ting, de har brug for, så hurtigt og med så lidt besvær som muligt, når de køber ind.
Socialt-orienterede personer nyder derimod tilstedeværelsen af andre mennesker, når de er ude at shoppe.
Opgave-orienterede personer opfatter det som om, de er midt i en menneskevrimmel, der nærmest forhindrer dem i at købe ind, hvis der er mere end en håndfuld personer omkring dem.
Den samme forskning indikerer, at socialt-orienterede personer derimod føler sig mere motiverede og mere energiske, hvis de er omgivet af andre - også selvom de ikke interagerer direkte med dem.
Endnu et aspekt er den personlige zone (den afstand, vi holder til personer, vi kender nogenlunde, red.). Man kender det også, hvis en stiller sig for tæt på en og taler, så bryder han eller hun den såkaldte intimsfære. Hvis du synes, det er ubehageligt, så er du sandsynligvis en person, som har brug for mere plads – et større privat territorium – end dén person, som du taler med.
Derfor er du ikke en, som elsker at købe ind på Black Friday, mens personen, som har brudt intimsfæren nyder at shoppe igennem i menneskemylderet.