- Rema 1000 har succes, fordi de i modsætning til deres konkurrenter på discountmarkedet, har en købmand i butikken.
Det siger Bruno Christensen til B.T.
Han er retail ekspert og uddyber sin analyse:
- Det vil sige, at den selvstændige købmand tjener flere penge, jo mere arbejde han lægger i butikken. Der har du nøglen til, hvorfor deres butikker er mere succesfulde end den på anden side af gaden, for der har du en butikschef, der er ansat som funktionær.
Ekspertens analyse kommer i halen på analyseinstituttet Retail Institute Scandinavias rapport "Kampen om Kurven", som er en prognose som ser frem til 2029.
Rapporten spår ifølge B.T., at Rema 1000 vil åbne 55 nye butikker de næste fem år og opnå en markedsandel på 19,2 procent.
Samtidig vil Rema 1000 af de danske discountkæder omsætte mest per butik.
Det er ikke første gang, at en ekspert på området peger på, hvorfor Rema 1000 står stærkt i kampen om indkøbskurvene.
I forbindelse med, at Rema 1000 i 2019 fejrede 25 års jubilæum i Danmark, sagde Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia, at Rema 1000's succes er selve forretningsmodellen.
- Med den model har du en motiveret købmand hvert sted. En købmand, som kun tjener penge på det niveau, han gerne vil, hvis alting fungerer. Derfor er han på dupperne fra tidlig morgen til sen aften hele ugen for at sørge for, at de ansatte ved, hvad det handler om, sagde retail eksperten til Vejle Amts Folkeblad.