Den kendte Ecco-sko hiver stadig mange millioner hjem på trods af, at det russiske marked er i alvorlige problemer. Salget er halveret i landet, der er ramt af embargo og en nødlidende økonomi.
Samlet kunne Ecco dog notere sig en omsætning på 1,3 milliarder euro og et overskud på 114,5 millioner euro.
- Der er stadig betydelig usikkerhed på det russiske marked, og det er for tidligt at sige, om salget er ved at stabilisere sig eller vil fortsætte med at falde fra hinanden, skriver Ecco i sit regnskab.
EMEA-regionen, der dækker over Europa, Rusland og Afrika, oplevede et fald i omsætningen til 533 millioner euro i 2015 fra 571 millioner euro i 2014.
- Forretningen i Rusland oplevede et stort dyk i 2015. Faldet i rublens værdi øgede prisen på importerede varer og på samme tid faldt efterspørgslen efter forbrugsgoder, skriver Ecco.
Samlet bød året dog på fremgang i salget for Ecco, der har udvidet med nye butikker verden over. Samlet blev der åbnet 95 nye butikker i 2015, og det blev også året, hvor markederne uden for Europa nu sælger for mere end de gamle kernemarkeder.
- Det lykkedes os at lukke det store gab, der er skabt af faldet af salget i Europa. Det skete ved en accelereret åbning af nye butikker, flere e-handelsplatforme og ved at arbejde tæt sammen med vores engrospartnere, skriver finansdirektør Steen Borgholm i regnskabet.
Det ser dog svært ud for Ecco i 2016, hvor økonomierne ikke tyder på at ville give skokøbere flere penge på lommen.
- Både det vigtige amerikanske marked og markederne i Central- og Nordeuropa mistede momentum i årets tre sidste måneder, skriver Ecco.
Det skal modgås af flere investeringer.
- Vi er i en god position til at modstå faldet i det europæiske og russiske fald i forbruget og de tilhørende problemer i distributionsleddet. Denne markedssituation vil formentlig fortsætte i 2016, og endnu længere for Rusland, skriver Ecco.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.