Den japanske modedesigner Issey Miyake er død i en alder af 84 år.
Det oplyser hans kontor tirsdag.
Miyake var et stort navn i modeindustrien, hvor han var kendt for en modig og eksperimenterende stil. Han var aktiv i over et halvt århundrede.
Han er blandt andet kendt for tøjmærket, der er opkaldt efter ham selv, og så står han bag den populære parfume L'eau d'Issey.
En unavngiven ansat på hans kontor i Tokyo har bekræftet dødsfaldet.
- Han døde den 5. august om aftenen, oplyser medarbejderen og tilføjer, at begravelsen allerede har fundet sted med "kun pårørende til stede".
Et af de kendte navne, der i årenes løb har båret Miyakes tøj, er den afdøde Apple-grundlægger Steve Jobs. Jobs var i offentligheden stort set altid iført en sort rullekrave, og den var altså designet af japaneren.
Miyake gjorde sig første gang bemærket i 1970, da han oprettede Miyake Design Studio og kort efter åbnede en butik i Paris.
Herefter blev han i løbet af 1970'erne en del af en bølge af unge japanske designere, der fik indflydelse på modescenen i den franske hovedstad.
I 1980'erne var hans karriere i fuld gang. Her eksperimenterede han blandt andet med plastik, ståltråd og papir som materialer.
Issey Miyake blev født i Hiroshima i 1938 og var syv år, da USA i 1945 kastede en atombombe over den japanske by.
Han overlevede angrebet, der dræbte omkring 140.000 personer, men pådrog sig en skade, der betød, at han haltede resten af livet.
For en sjælden gangs skyld fortalte han i 2009 om eksplosionen.
- Når jeg lukker mine øjne, kan jeg stadig se ting, som ingen bør opleve. Der var et klart rødt lys efterfulgt en sort sky, og folk løb desperat i alle retninger for at prøve at overleve, sagde han til The New York Times.
- Jeg kan huske alt. Og tre år senere døde min mor på grund af strålingen.
I interviewet opfordrede han i øvrigt den daværende amerikanske præsident, Barack Obama, til at besøge Hiroshima. Det ønske gik i opfyldelse i 2016.
/ritzau/AFP
/ritzau/AFP
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.