Den grundige lobbyist

For Mads er lobbyisme ikke en lyssky forretning. Det handler tværtimod om nuanceret at belyse flere sider af en sag over for beslutningstagerne.

Han er fuldstændig afklaret med, hvilke sager han vil beskæftige sig med som lobbyist. For eksempel kunne han aldrig drømme om at røre ved tobaksindustrien.

»Det er vigtigt for mig, at jeg videreformidler sager, jeg mener, har berettigelse. Jeg advokerer ikke for noget, jeg ikke selv går ind for,« siger Mads, der gennem flere år har arbejdet som en af landets tunge lobbyister.

For ham blev lobbyistkarrieren indledt med en drøm om at blive politiker. Da den drøm falmede, skiftede han spor til en beskæftigelse, som mange danskere forbinder med noget lusket.

»De fleste har en forkert opfattelse af lobbyister. Det er ikke kun fyre i smarte jakkesæt, der render rundt på Christiansborg. For mig handler det om at præsentere en sag over for beslutningstagerne så afbalanceret og nuanceret som muligt.«

Mads er i trediverne og arbejder på et større kommunikationsbureau. Han beskæftiger sig hovedsageligt med sundhedsområdet og medicinalindustrien, og efter mange år i branchen kommer kunderne ofte til ham.

Hans netværk i det politiske miljø er ofte en stor hjælp, fordi det hjælper ham med at forudse, i hvilken retning vinden blæser. Og det betragter han som endnu vigtigere end at påvirke politikerne.

»Det er uhyggeligt svært at lave ændringer på politiske beslutninger, men det er vigtigt i en forhandlingssituation at belyse flere aspekter og fortælle en anden side af historien,« siger Mads.

Selv om han bliver betalt af en part for at fremme virksomhedens interesse, nytter det ikke kun at tale ud fra den vinkel. Det er nødvendigt at overveje modpartens argumenter. Han fortæller også altid politikere, at han kommer til dem med et givent formål.

»Det giver en bedre integritet, hvis du sætter dig ud over klientens ønske om at sælge produkter. Og det giver samtidig en tryghed for dem, du taler med.«

Mads har ikke opgjort sin succesrate, men han mener, at han i større eller mindre grad altid skaber et godt resultat for kunden. Endnu har han heller ikke oplevet, at han har fejlet i nogen af de sager, han har viderekommunikeret.

»Helt ærligt, så kan jeg ikke komme i tanke om noget, jeg har fortrudt. Tværtimod har jeg oplevet, at jeg har haft mere ret end, jeg har advokeret for.«

Af hensyn til han kunder er Mads et opdigtet navn. Redaktionen er hans virkelige identitet bekendt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.