Danske unge vil gerne været matematikere og naturvidenskabelige forskere, men en uddannelse som ingeniør tænder dem ikke.
Siden gymnasiereformen blev fuldt implementeret i 2008, er antallet af ansøgere til naturvidenskabelige uddannelser steget markant med 15 procent. Men samtidigt har de tekniske uddannelser mistet 17 procent ansøgere.
Det viser en ny undersøgelse af gymnasiereformens effekt fra Danmarks Evalueringsinsitut (EVA), skriver Berlingske.
I Dansk Industri (DI) er man især bekymret over, at der er meget få ansøgere til ingeniørstudiet.
- Fra virksomhederne hører vi hele tiden, at den største udfordring er at få kvalificeret ingeniørarbejdskraft, siger Charlotte Rønhof, der er forskningschef ved DI.
Problemet med den manglende interesse stammer helt tilbage fra folkeskolen, mener man i DI.
- Det går galt allerede i folkeskolen, hvor eleverne undervises i naturfag af lærere, der ikke er uddannet i faget, siger Rønhof og understreger, at problemet går mange år tilbage.
Det mener formand i Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen også.
- Vi er enige med Dansk Industri. Vi er i gang med lige i øjeblikket at fortælle politikere og befolkning, hvad der skal til for at få en god folkeskole. Noget af det, vi lægger rigtig meget vægt på, er lige præcis, at lærerne har de rigtige kompetencer i de fag, der bliver sat til at undervise i, og her er naturfagene selvfølgelig en vigtig del, siger lærerformanden til Newspaq.
Han ønsker sig konkrete tiltag for at gøre op med de manglende kompetencer hos lærerne.
- Der er et stort efteruddannelsesbehov i den danske folkeskole. Og det vil sige, den nødvendige ajourføring af viden og udvikling af lærernes kompetencer halter. Det gør det meget svært for skolelederne at opretholde, at fagene er dækket bedst muligt med lærere med linjefagskompetence, fortæller Anders Bondo Christensen, der ønsker sig flere penge i efteruddannelseskassen.
Undersøgelsen fra EVA har sammenlignet de to første årgange efter gymnasiereformen med de to før reformen, og set på hvordan de studerende fra disse årgange uddanner sig de første 2,5 år efter endt studentereksamen.