De tørrer bare bussemanden af på P3
Mødre og børn har mere end tre en 3,5 milliarder til gode hos de danske skilsmissefædre Nordicphotos/Getty Images (Foto: )
Lars Trillingsgaard er musikchef på P3 og svarer her på, hvorfor P3 skærer instrumenter ud af musikernes numre for at erstatte dem med andre.

Lars, kender du historien om Nøhrs saxofon?

»Ja, det kender jeg godt noget til.«

Kan du opsummere forløbet?

»Hans egne repræsentanter spurgte mig: Hvad synes du? . Og så sagde jeg, at på P3 ville vil få nemmere ved at arbejde med det her nummer, hvis der ikke var en 30 sekunder lang saxofon-solo til sidst. Det var en opfordring. Jeg har ikke lavet om på noget. Det har pladeselskabet.«

Men er det ikke at krænke kunstnerens ophavsret at forlange en ændring?

»Næh, for jeg kunne aldrig finde på at stille krav. Folk får ikke en evaluering på den måde. Vi siger aldrig til folk, at hvis de bruger 25.000 på at lave noget om, så kan vi garantere, at de bliver spillet i radioen.«

Men når kunstnere og pladeselskaber ved, at P3 er afgørende for, om et nummer får succes, så er de vel nødt at lytte til dig og dermed potentielt gå på kompromis med sig selv?

»Det kan jeg godt se. Men der er stadig mange kunstnere, som aldrig har lavet et radio-edit og alligevel er blevet spillet.«

Hvor mange af de sange, P3 spiller, er radio-edits?

»Jeg vil sige, at der er sket en effektivisering i otte ud af ti numre.«

En effektivisering?

»Ja, der passer til den situatoun, som man regne med, folk skal høre musikken i. Altså, et nummer, som respekterer mediets æstetik – i det her tilfælde P3. Radio er jo sekundær lytning, fordi folk måske spiller playstation eller laver en grydesteg, mens de hører radio.«

Og hvad kræver det så af tilpasning?

»Et radio-edit drejer sig normalt om at gøre nummeret kortere og mere effektivt. Og få det til at starte på en mere genkendelig måde. Som udgangspunkt synes jeg ikke, det er krænkende for kunstneren. For det er jo op til kunstneren at afgøre, om det er rimeligt.«

Hvilke instrumenter går så ikke an?

»Violin, blokfløjte og redekam, hvis man spiller det i cirka 40 sekunder. For så tror folk jo, radioen er gået ud.«

Så de instrumenter er bandlyste?

»Med mindre, der er nogle, der opfinder en helt ny tilgang til redekam og sav, ja, så får de en svær gang på Jord.«

Hvad med bongo-trommer? Safri Duo havde da engang succes med det på P3?

»Dem hører man så heller ikke rigtig mere.« (Lars Trillingsgaard var ikke chef, da Safri Duo blev playlistet, red.)

Og det samme svar med blokfløjte, olietønder og harpe? Og saxofon, i øvrigt?

»Ja, medmindre, der er en helt ny og hidtil uset tilgang til instrumentet.«

De sure kunstnere siger, de ikke tør sige noget kritisk, fordi I har så meget magt?

»Vrølv. De tørrer bare bussemanden af på P3. Vi ønsker faktisk, at nogen ville stille sig op og deltage i en debat. P3 er jo den eneste FM-kanal, der bringer ny dansk musik frem, og vi er selvfølgelig interesserede i at nedbryde eventuelle fordomme.«

 

faktaboks
via Listen To News