Alting var bedre i de gode gamle dage. Det var dengang, der var høj sol om sommeren og metertyk is på Storebælt hele vinteren, selvom alle klimaundersøgelser viser os det stik modsatte.
Men når familiens nostalgiker næste gang prøver at bilde dig ind, at verdens bedste fodboldstøvler blev lavet i 70’erne, så er det måske værd at lytte efter. For det er faktisk sandt. Den gang kom fodboldstøvlerne Puma King og Adidas Copa Mundial på gaden, og i dag, 30 år efter, går de stadig som varmt brød uden, at der er ændret en tøddel ved dem.
»Det går selvfølgelig lidt op og ned, men set over de seneste 20 år har salget været stabilt,« siger salgsassistent hos Adidas Steen Daugaard om Adidas-støvlen Copa Mundial.
Sprøjtes Og det er der en grund til. Det mener Frank Andreasen fra F.A. Sport i Valby, der har solgt fodboldstøvler i 30 år, og ikke er bleg for at sige, at han er en af dem, der ved mest om fodboldstøvler i Danmark.
Verdens bedste støvler
»De sprøjtes stadigvæk ud, og det er simpelhen fordi, at de stadig er nogle af verdens bedste støvler,« siger Frank Andreasen, der må indrømme, at selv en kender som ham, har svært ved at forklare, hvad der gør støvlerne så unikke.
»De er bare så enkle, de er lavet helt rigtigt. Det er svær at forklare. Det er blevet sådan en slags kult-støvler, og man ved, hvad man får for pengene, forklarer Frank Andreasen.
Heller ikke hos Adidas kan man forklare, hvorfor et par støvler, der er 30 år gamle, ikke for længst er sat på hylden, når man hvert år kaster trecifrede millionbeløb i at udvikle nye.
»Det har jeg ikke svaret på, for støvlen er rimelig simpel, men det viser jo bare, at man ikke behøver gøre tingene sværere, end de er, for at ramme rigtigt. Det er nærmest ligesom den gang, der var én, der opfandt hjulet,« forklarer Steen Daugaard.
Det er som regel de lidt ældre fodboldspillere over 30, der sværger til 70’er modellerne. De unge vil hellere have dem, der er opkaldt efter David Beckham eller Zidane.
Det betyder, at det er Puma, Adidas og Nike, der sidder på markedet for fodboldstøvler, selvom der findes mange andre gode mærker. Det er ifølge Frank Andreasen spanske og italienske mærker som Kelme og Joma. Men de er stort set umulige at komme af med i Danmark, fortæller Jakob Gade, der ejer firmaet Jako Sport. Han har solgt sportstøj i 12 år, men har aldrig oplevet forbrugere, der var så kræsne som købere af fodboldstøvler.
»Det med fodboldstøvler er svært, for der er folk virkelig specielle. Enten vil de have de gamle klassikere, eller også vil de have dem, som stjernerne spiller i,« siger Jakob Gade, der nu har opgivet at sælge Kelme-støvler.
»Nike og Adidas har virkelig fået sat sig fast, så når man hører, at de giver David Beckham 300 millioner kroner om året, så er det jo ikke for sjov,« siger Jakob Gade.
Tilbage hos Adidas er man glad for både David Beckham, der har lagt navn til firmaets seneste serie af fodboldstøvler, og den gode gamle Copa Mundial-model, der stadig skæpper godt i kasseapparatet uden at koste en krone i udvikling. Og det tror Steen Daugaard også på, at den gør om tyve år.
»Det er jo svært at spå om fremtiden, men jeg kan ikke se, hvorfor den ikke skulle gøre det.«