Julegaverne bliver mindre i år, og julefestens vin ad libitum bliver erstattet af flaskeøl indkøbt i det lokale supermarked på hver anden arbejdsplads.
Det skriver magasinet DI Business og henviser til en undersøgelse, hvor 65 virksomheder fra forskellige brancher har svaret.
Undersøgelsen viser, at den økonomiske krise får mange arbejdsgivere til at skære særligt ned på tant og fjas som personalefester og gaver. Desuden er aktieoptioner et sted, flere vælger at skære.
Til gengæld er goder indenfor fysisk velvære som for eksempel sundhedsforsikringer, massage og motion stadig højt på arbejdsgivernes prioriteringsliste. Det giver god mening, mener Per Vejrup-Hansen fra Institut for Innovation og Organistaionsøkonomi ved CBS.
"I mange brancher er en sundhedsforsikring nærmest en forudsætning for at tiltrække folk. Et andet argument er, at sundhedstiltag kan være et gode for virksomheden frem for et gratis gode for medarbejderen," siger han til DI Business.
Han mener i øvrigt også, at netop fokus på kroppen falder vældig godt i tråd med tidens ånd.
Et af de firmaer, der har opprioriteret sundhed og nedprioriteret de mere muntre aspekter af livet, er Grontmij l Carl Bro A/S.
Her bliver personalet ikke længere inviteret ud på ekstravagante restauranter, når der skal holdes fest. Til gengæld står cheferne klar til at lange øl over bardisken, og personalet står selv for musikken.
HR-chef Ulrik Langer kalder det back-to-basics og ifølge ham er de nye tider blevet vel mødt af medarbejderne.